Jana Sokolová
01.12.2015

Punková princezná sa vracia - Dominika Ponechalová

V roku 2008 na slovenskej literárnej scéne zažiaril tínedžerský román Punková princezná od mladučkej, vtedy ešte len šestnásťročnej autorky. O sedem rokov neskôr sa Dominika Ponechalová prihlasuje s druhým pokračovaním Punková princezná sa vracia (Slovenský spisovateľ 2015).

Príbeh hlavnej postavy Karolíny Ďuranovej pokračuje približne po roku od skončenia predošlej časti. Na prvý pohľad sa zdá, že si mladá hrdinka spokojne „pláva“ životom a všetko funguje tak, ako má. Je členkou hudobnej skupiny, chodí s Jakubom a privyrába si na brigádach. Celkom neočakávane (a najmä naraz) sa však spustí lavína rôznych udalostí. Karolínine neuvážené a  impulzívne reakcie na ne narušia, resp. zničia viaceré jej vzťahy.

V románe sa opäť stretávame s celou plejádou postáv z Punkovej princeznej (Jakub,

Bendži, David, sestra Katka), aj keď priestor ich pôsobenia sa postupne zužuje. Vytláčajú ich nové postavy, čo súvisí najmä so zmenou pôsobiska hlavnej hrdinky – tá nastupuje na vysokú školu.

Autorka veľmi prirodzene odkrýva autentický svet krehkých tínedžerských vzťahov, rebelantského myslenia, správania a  najmä vzdoru, ktorý mnohokrát slúži na konfrontáciu s realitou. To všetko podporuje hovorový štýl, s ktorým pracuje funkčne, využívajúc slang i miešanie žánrov, ako e-mail, úryvky textov piesní, novinové správy či četovú komunikáciu, čo sa výrazne podieľa na dotváraní samotnej atmosféry rozprávania. S úmyslom vyprovokovať zvedavosť čitateľa v začiatkoch románu strieda prítomný čas s retrospektívou. Kniha tak nadobúda charakter dynamického a čitateľsky ľahko stráviteľného textu.

Pokračovanie románu Punková princezná sa vracia neprekračuje latku prvého dielu, no nedá sa povedať, že by ju podliezalo. S ohľadom na cieľové „násťročné“ čitateľské publikum môžeme predpokladať, že sa rovnako stane bestsellerom. Fanúšikovia Punkovej princeznej si jednoznačne prídu na svoje a určite sa potešia jej návratu!