Lýdia Čelková
30.10.2014

Putovanie za obrazmi – Milan Stano

Nevšedné spojenie farieb, svetla, originálneho námetu so sviežim reportážnym textom – to je najnovšia kniha maliara, karikaturistu, spisovateľa a vydavateľa Milana Stana Putovanie za obrazmi (Štúdio humoru a satiry). Odkrýva v nej kus sveta, blízke, vzdialenejšie i veľmi vzdialené krajiny, cudzie kultúry, historické pamiatky, prírodné unikáty (tajomné zátoky, pobrežné skaly, vodopády...), spoznáva deti, pozoruhodné krásky i starcov, jednoduchých ľudí či cisárske zákutia. Autor zároveň dokazuje, kde všade možno kresliť, a ponúka návod, ako nielen objaviť, ale aj pochopiť pre nás exotické krajiny. Knižka, ktorá je svojím spôsobom akousi inventúrou tvorby i spomienok na Stanove maliarske výpravy, predstavuje kresby, drevorezy a olejomaľby z miest, ktoré vplývali na rozvoj jeho maliarskych zručností alebo ho zvlášť očarili. Ku každému obrazu sa viaže spomienka, príbeh, cestovateľský či kulinársky zážitok. Vďaka zápiskom, ktoré si autor pripravoval počas ciest, môže čitateľ zablúdiť spolu s ním do Vietnamu, Talianska, Kórey, na Kubu, do Turecka, Egypta, Nórska, Japonska, Číny, Tibetu, Nepálu či Mexika. Na margo svojej tvorby Milan Stano konštatoval: „Snažím sa byť pri maľovaní úprimný a maľovať to, čo si myslím...“ Obrazy a text sú v knihe vo vzácnej symbióze a dodávajú jej zvláštny kolorit. Ten umocňujú aj doplňujúce fotografie, ukážky hodnotení z niektorých vernisáží, ako aj postrehy a myšlienky autorových priateľov (A. Hykisch, Ľ. Jurík, O. Solga, I. Szabó, D. Mikolaj, R. Schuster). Na záver už len autorovo vyznanie, že až v cudzine „sa stal vlastencom a začal si Slovensko viac vážiť“.