Keď začiatkom 70. rokov ponúkal anglický spisovateľ Richard Adams rukopis svojej rozprávky britským vydavateľstvám, dostával jedno odmietnutie za druhým. Odôvodnenia boli zakaždým rovnaké – staršie deti nezaujme rozsiahly príbeh o králikoch, pretože im príde detinský a menším čitateľom bude prekážať príliš dospelý jazyk. Sklamaný autor chodil od dverí k dverám, až napokon narazil na malého vydavateľa Rexa Cillinsa a jeho mierne archaický vkus. Prvý náklad knihy Watership down (v slovenskom preklade Ďaleká cesta za domovom) vyšiel na tamojšie pomery v skromnom počte 2500 kusov a, čuduj sa svete, už o pár rokov neskôr bol z rozprávky bestseller naprieč kontinentmi. Aj keď sa Richard Adams vo svojom úvode priznáva, že to je preňho stále tak trocha prekvapením, čitateľ obľubujúci rozprávky sa nad celosvetovým úspechom knihy nezačuduje ani na okamih. Ďaleká cesta za domovom, to je v prvom rade dobrodružstvo, brilantný román určený čitateľom bez vekového obmedzenia, fascinujúci pohľad do života králikov. Richard Adams si na odborné konzultácie prizval skutočného vedca, a R. M. Lockley, autor Súkromného života králika, mu pomohol dosiahnuť nevšednú autenticitu diela.

Máčik a Lieskovec sú takzvaní poškrabkovia, radové králiky v prvom roku života, ktoré v kolónii nemajú veľké práva. Preto niet divu, že Máčikove tajomné proroctvá ohľadne blížiacej sa katastrofy nikto neberie vážne a vrchný králik ho odmietne s tvrdením, že je pomätenec. Máčikove predpovede sa však už v minulosti ukázali ako pravdivé, a preto Lieskovec osloví ďalších členov kolónie, aby spolu s nimi ušli. Kam? To nevedno. Králiky majú množstvo nepriateľov voľne žijúcich v prírode, líšky, mačky, vtáctvo – ale ako vraví legenda o El-hréranovi, prvom králikovi stvorenom nebeským Fritom, tento druh dostal do daru mocné nohy, aby dokázal uniknúť každému predátorovi.

A tak utečenci bežia do lesa, putujú otvorenou krajinou plnou nástrah, hľadajú útočisko a sú nútení opustiť na chvíľu svoju prirodzenosť a namiesto oddychu na lúkach a občasného hopkania systematicky prekonávať dlhé vzdialenosti. Lieskovec, Máčik, Jamka, Púpavec, Strieborniak, Hlaváň, Ostružina a ďalší stretávajú na svojom pochode za slobodnou kolóniou viacero priateľov i falošných radcov. Natrafia na naoko dokonalú, no vnútri prehnitú kolóniu vypasených králikov, ktorí sa spolčili s ľuďmi, aby si zabezpečili falošný pocit bezpečia, na farme ich napadne mačka aj ľudia, v prísne zorganizovanej kolónii Efrafa pod vedením šialeného manipulátora generála Čistca bojujú o holý život, aby zachránili miestne samice.

Vynaliezavosťou a rýchlosťou, dvoma základnými vlastnosťami králikov, si však vypomôžu vo viacerých hraničných situáciách. Aj keď sú len samci – a samci hlboké nory nekopú –, naučia sa hrabať v prospech prežitia, prekonajú strach z neznámeho a prejdú cez most stvorený ľudskou rukou, využijú dokonca plavidlo, aby prekonali zradné vody.

Napínavý príbeh putovania za slobodou v mnohom pripomína komplexný a prepracovane zostavený svet J. R. R. Tolkiena – aj v prípade Richarda Adamsa stojí kvalita diela na orientácii v priestore, drobnokresbe jednotlivých postáv, vynikajúcej práci s naráciou a atmosférou. Prostredie je pre príbeh kľúčové a Ďaleká cesta za domovom sa odohráva v reálnom regióne anglického Newbury, kde sa spisovateľ narodil a kde prvotný príbeh rozprával svojim dvom dcérkam. Čitateľovi v uchopení osobitej nálady pomáha aj úvodná mapa s presnými lokalitami konkrétnych epizód, nádherné ilustrácie s tajomným nostalgickým podtónom Alda Galliho, ako aj slovník lapinčiny (jazyka králikov, ktorý zostavil práve autor Richard Adams). Rozprávku, pre ktorú je vhodnejším označením pojem román, dopĺňajú aj akési mýty o šikovnosti starého otca rodu, kráľa králikov El-hrérana. Tie si predstavitelia rozprávajú pri nočnom silfleji (pasení sa nad zemou), alebo v útulnom priestore svojich nor.

Ďaleká cesta za domovom je natoľko nápaditým a originálnym príbehom, že svojou jedinečnosťou nepripomína nič dosiaľ čítané a vytvára tú vzácnu literárnu kategóriu ikonického diela. Knihy, ktorá ponúka priestor na fantáziu a unáša do iného sveta.

Diana Mašlejová