Daniela Kurucová
11.07.2011

Pýcha a predsudok a zombiovia - Jane Austenová a Seth Grahame-Smith

Smith

Bratislava, Ikar 2010
Preklad Tatiana Jarošová

Fabulu upravenej verzie kultového románu Jane Austenovej tvorí podobne ako v pôvodine nenápadne sa vyvíjajúci ľúbostný príbeh krásnej, mladej a dôvtipnej Elizabeth Bennetovej a zdanlivo namysleného a arogantného, ale veľmi bohatého pána Darcyho. Nová verzia je okorenená scénami surovej likvidácie zombiov. Elizabeth sa nepredstavuje len ako inteligentná a morálne čistá hrdinka vystupujúca proti spoločenským konvenciám a predsudkom, ale zároveň ako jedna z najšikovnejších a najodhodlanejších bojovníčok proti zombiom. So svojimi štyrmi sestrami absolvovala „študijný“ pobyt v čínskom Šaoline, kde sa podrobili tvrdému a neľútostnému bojovému výcviku. Nesplnenie úlohy sa tu trestalo napr. značkovaním tela rozžeraveným mečom. Takýmito výjavmi brutality je popretkávaný celý román. Bolo cieľom Setha GrahameSmitha sparodovať toto majstrovské dielo anglickej literatúry, keď v ňom opísal toľko krutostí? Alebo boli zombiovia skutočne neoddeliteľnou súčasťou života vtedajšej spoločnosti? Nevedno. Jedno je však isté: zombiovia nám síce dej spomaľujú, vďaka nim ale pravdepodobne siahne po tomto románe, ktorý nám prostredníctvom všímavého rozprávača poodhaľuje medziľudské vzťahy v Anglicku v 18. storočí, mnoho čitateľov obľubujúcich celkom iný žáner. Navyše, vynikajúce naratívne schopnosti Jane Austenovej sú zachované a do slovenčiny veľmi dobre preložené, a tak aj napriek množstvu vedľajších epizód nie je pôžitok z čítania narušený, ba priam naopak, čitateľ ostáva v napätí až do samého záveru. No a pokiaľ po tomto románe siahnu čitatelia, ktorí sa vedia povzniesť nad niekoľko vyslovene odporných scén vraždenia, potom má táto kniha aj v upravenej forme vysokú šancu na úspech.