Pyžamová párty - Jacqueline Wilsonová - O hodnote priateľstva

O hodnote priateľstva

O hodnote priateľstva

Jacqueline Wilsonová: Pyžamová párty

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2008

Preklad Daniela Marsinová ml.

Jacqueline Wilsonová vovádza čitateľov (ešte viac čitateľky) do sveta piatich spolužiačok a kamarátok. Príbeh je vystavaný na rozličných podobách týchto zdanlivo jednoduchých, no ako sa ukáže, dosť zložitých a protirečivých vzťahov. Hlavná protagonistka Danka prichádza z inej školy do kolektívu už zohraných dievčat a hľadá si medzi typologicky dobre odlíšenými rovesníčkami svoju „najlepšiu kamarátku“. Od ostatných spolužiačok sa líši nielen tým, že je nová, neoboznámená s prostredím a jeho zvyklosťami, ale – a túto odlišnosť prežíva protagonistka veľmi citlivo – aj tým, že má sestru Lauru, o niečo staršiu, no odsúdenú k večnému detstvu, pripútanú k invalidnému vozíčku, mentálne silne retardovanú. Problém vystupuje do popredia najmä v súvislosti s organizovaním narodeninových párty v rodine oslávenkyne. Autorka využíva tieto „pyžamové stretnutia“ na odkrytie sociálnych či majetkových rozdielov medzi rodinami priateliek, a aj na odhalenie rôznych ľudských typov v týchto rodinách. Predovšetkým však sa sústreďuje na zobrazenie psychiky Danky, ktorá bojuje medzi dvoma túžbami: usporiadať vlastnú narodeninovú párty – a zatajiť pred kamarátkami Lauru, za ktorú sa hanbí. Autorka rozvíja na tomto fakte chvíľami veselý, chvíľami smutný až dojímavý príbeh, ktorým sa usiluje vzbudzovať v deťoch empatiu voči zdravotne a mentálne postihnutým deťom. Robí to nenásilne, a o to pôsobivejšie. Silné sú napríklad scény, keď sa Danka večer pritúli k Laure a vyznáva sa zo svojich problémov a žiaľov nič nechápajúcej, no vo fyzickej blízkosti solidaritu vyjadrujúcej sestričke. Postoje k Laure, ktorú napokon dievčatá počas Dankinej pyžamovej párty predsa len spoznajú (tu zase stojí za zmienku veľmi múdry postoj Dankiných rodičov), zvýrazňujú charakterové vlastnosti dievčat, odhalia v ešte väčšej miere sebectvo a panovačnosť Claudie, ale aj jemnosť a citlivosť Emy, s ktorou sa Danka najviac spriatelí... Príbeh, okrem toho, že je zábavný, nastoľuje v detskej literatúre, a vlastne i celej  spoločnosti, zriedkavú tému. Knižky podobné tejto, by mohli pomôcť rozvíjať v našom prostredí už od detského veku citlivosť a toleranciu voči všetkým druhom postihnutia.

-ef-