Jana Túry Kopčová
26.05.2008

Raz aj v pekle vyjde slnko - Pavel „Hirax“ Baričák - Divokosť pekla, nádej slnka

Divokosť pekla, nádej slnka

Divokosť pekla, nádej slnka

Pavel „Hirax“ Baričák: Raz aj v pekle vyjde slnko, Martin, Hladohlas 2007

Debutujúci Martinčan prezemtuje témy, ktoré u nás boli a sú stále atraktívne - drogy, sex, nevera, alkohol... Nesmie sa, samozrejme, zabudnúť na štipľavé výroky a vulgarizmy. Už v 90. rokoch, za éry Petra Pišťanka, vzbudili tieto témy u čitateľov veľký ohlas a inak to nie je ani v 21. storočí. No kým Pišťanek využíva karikovanie a parodovanie, Baričák vsadil na aktuálnosť a priblíženie sa čitateľovi cez hlavnú postavu. Klišéovitý výrok typu – v knihe si každý nájde svoje – sa tu na sto percent potvrdzuje.

Román predstavuje spleť postavičiek, ktoré majú vlastné životné príbehy a často svojské názory. Hneď v úvode sa stretávame s hlavným hrdinom Kleverom a jeho kamarátom Smajlom. Pri menách platí latinské nomen omen: kým Smajlo je stále veselý, usmiaty (angl. úsmev), pankáč Klever (angl. inteligentný) je naopak rodený filozof. Má triezvy názor na ľudí bažiacich po peniazoch, na neveru, ale i na cirkev. Riadi sa heslom: Boh áno, cirkev nie! No Klever nie je žiadny svätec, často sa nachádza v alkoholovom delíriu, fajčí marihuanu, praktizuje sexuálne orgie. Spoločnosť pri jeho ceste životom mu robia Boh, Satan, anjeli. Občas vedie halucinogénny rozhovor s hriankou alebo chladničkou. Prepustia ho z práce, bezcieľne sa túla. Odpúšťa priateľke Nike neveru, aby ju o pár mesiacov podviedol. Dáva kamarátom rady do života, no sám balansuje. Pomocnú ruku mu podá strážny anjel v podobe dievčiny Ráchel. Tá je balzamom na jeho ubolenú dušičku, je slnkom v sivom, upršanom živote. Prežívajú krásne obdobie, ktoré však netrvá dlho. Jeho milovaná Ráchel zomrie, a príčinou jej smrti je práve on. A prichádzajú ďalšie údery: znásilnenie a predávkovanie. Na jednej strane stojí sen a spomienka, na druhej realita života. V týchto dvoch rovinách sa prelínajú aj bizarné postavičky Dr. Krotkého, inšpektora Kolovrátka a detektíva Orieška. Klever sa dostáva do mafiánskeho prostredia, padá na dno a vykúpenie zo svojich hriechov vidí v akomsi heroickom čine. Preberá na seba vinu za kamaráta a dostáva sa neprávom do väzenia.

Kniha má 37 kapitol. V predposlednej kapitole uvažuje hlavný hrdina nad samovraždou, no 37. kapitola so sebou prináša posledný diel skladačky Kleverovho príbehu. A možno sa potvrdí paradox, že i v pekle môže občas vyjsť slnko.

Pavel „Hirax“ Baričák na svojej súkromnej webovej stránke uisťuje čitateľov, že nejde o autobiografický román. Tiež tvrdí, že sa nepovažuje za spisovateľa. No napriek tomu má kniha veľký úspech, čo sa často nepodarí ani tomu, kto je za spisovateľa skutočne pokladaný.

Jana Kopčová