Matej Makovický
23.06.2019

Rebelský a arogantný punk rock

Máločo je tak nekresťansky príjemné, ako znemožniť niekoho, kto si to naozaj zaslúži. Ľudská zadubenosť a hlúposť sú bezpochyby zdrojmi humoru. A ak ich zmiešame so spravodlivým hnevom frustrovaného človeka sledujúceho správy, vznikne Zomri. Známa slovenská satirická stránka, ktorá vydala knihu. Viac než o súbor kreslených vtipov, napríklad v duchu Vladimíra Renčína, ide o kolekciu obrázkov, zoskupených do tematických kategórií, dokreslených „opúšťacími textami“, ako hovoria samotní autori. Všetky z nich sú zadarmo dostupné na internete. Akurát légie naštvaných a frustrovaných sú príliš zamestnané zosmiešňovaním tých, čo si to zaslúžia. Ponúka sa teda jednoduchá otázka: Kto to bude čítať?

Nikto. Ale mohol by to byť titul, ktorý si zaslúži čestné miesto v knižnici a občasné zalistovanie. Napokon, je to malá, skromná publikácia. Keep Calm And Zomri iba komentuje slovenskú absurditu a marazmus nedávnej minulosti: reakcie na vraždu Jána Kuciaka, podporovateľov fašistických politických strán či horľavosť slovenských vlakov. Autori sami na úvod poznamenávajú, že kniha nemá pridanú hodnotu. Uvedomujú si to v narážke na to, že Keep Calm And Zomri neprináša nič nové, čo je problém pri financovaní výroby cez crowdfundingovú stránku Startlab: „Nič. Sme v koncoch. Niečo málo sme vymysleli, ale nevieme, či vás to uspokojí.

Uzlík mizantropickej zábavy

Evidentne uspokojilo, pretože stránka Zomri má tisíce fanúšikov, ktorí na spomenutom Startlabe vyzbierali asi päťnásobok sumy potrebnej na pokrytie výrobných nákladov. Dôvod je jednoduchý – Zomri je slovenská marketingová značka, ktorá podobne ako treska v majonéze či Paľo Habera pridanú hodnotu nepotrebuje. Keep Calm and Zomri tak ponúka svojim čitateľom uzlík mizantropickej zábavy, ktorú už možno videli, ale ešte si ju nekúpili. To by ako stručný popis knihy teoreticky stačilo, lenže tento titul nie je taký priamočiary.

Čisto po technickej stránke má Keep Calm And Zomri mnoho problémov. Nemá očíslované strany, obsahuje mnoho preklepov a kvalita obrázkov je miestami smiešne nízka. Navyše (ne)práca s autorskými právami obrázkov je diskutabilná, keďže ide o knihu a nie o internetový obsah. Avšak opäť platí, že to až tak veľmi nevadí, pretože napokon, čo čakať od skupiny ľudí, ktorí o sebe sami tvrdia, že sú „stokou“ a nemýlia sa. Na kníhkupeckú kultúru kávy a intelektuálneho vyžitia sa Keep Calm And Zomri vôbec nehrá. Toto je rebelský a arogantný punk rock. Veľmi úspešný a komerčný, čím ide proti svojej vlastnej podstate, ale predsa len punk rock.

Retrospektívny odraz doby

V závere sa píše, že istý kamarát jedného z autorov by si knihu Zomri kúpil z nasledujúcich dôvodov: „Nazval to odrazom doby. Že v tých obrázkoch vidno, čo sa tu deje, na čom sa ľudia smejú, čo riešia.“ Odrazom doby táto publikácia bezpochyby je, ibaže skôr retrospektívnym. Časť z nej glosuje udalosti dávno minulé (kauza s reklamou na vodku), časť glosuje dlhodobejšie fenomény doby (konšpirátori na internete) a len jedna časť je vcelku nadčasová, a teda aj najvtipnejšia (záverečné stránky o kvalite slovenskej infraštruktúry). Knižná forma stránky Zomri stráca svoju najsilnejšiu zbraň – možnosť okomentovať udalosti v priebehu minút. Ale opäť… nevadí. Niektoré vtipy sú dosť dobré na to, aby sa čitateľ zasmial viackrát.

Kvalita humoru na stránke Zomri má ďaleko od toho, čo človek počuje v televízii či v krčme. Namiesto televíznej sterilnosti či krčmových všeobecných vtipov kombinuje Keep Calm And Zomri sugestívne vizuálne prvky so sarkastickými komentármi. Väčšinou udiera pod pás. Napokon, presne tam sa väčšina obetí podľa Zomri nachádza. Takže v tejto knihe má kapitán hroznú syntax, istý poslušný straník píše pro-socialistické statusy na sociálnych médiách a akýsi pán s hranatou tvárou je bezohľadný zlodej. Tento hrubý, priam internetový štýl určite nie je humorom väčšiny. A asi by ani nemal byť, ale presne preto je Zomri medzi užívateľmi populárne. Reflektuje dobu zlú, arogantnú a oplzlú a preto je samé zlé, arogantné a oplzlé. Problémom je, že kniha na to nie je vhodným médiom.

Je ofenzívna a to je dobre

Keep Calm And Zomri je teda výslednou zmesou silnej obchodnej značky Zomri, jej oddaného publika a všadeprítomnej spoločenskej frustrácie. Čím viac však touto zapáchajúcou zmesou zlého humoru listujem, tým viac premýšľam, či má vôbec dôvod existovať. Nie je predsa nič staršie ako včerajšie noviny. Iba včerajšie „memečka“. Tomuto titulu chýba nadčasovosť, kvalitnejšie spracovanie, absentuje pridaná hodnota. Avšak je ofenzívna a to je dobre, ako naznačujú autori: „Keď o sebe budeš pochybovať, nerieš, kto ťa má rád, ale koho serieš. Lebo o tom to celé je.“ Zomri je vtipná internetová stránka, ktorá má aj pozitívne prejavy a vie vytvárať občiansky tlak (popri vytváraní konfliktov s hlupákmi). Má teda kopu problémov, ale komu by to prekážalo, keď má doba väčšie problémy ako zlé a zbytočné knihy? Napokon, každý má v knižnici zopár zlých kúskov, za ktoré sa hanbí a zároveň ich má rád.