Elena Ťapajová
23.09.2009

Riekanky z čítanky – Jarmila Štítnická

Jarmila Štítnická: Riekanky z čítanky, Bratislava, Eastone Books 2009. Ilustroval Martin Kellenberger

Objavovanie písmeniek pomocou veršíkov a obrázkov nie je nič nového pod slnkom. Dôležité však je, že knižky, ktoré pomáhajú prváčikom vstúpiť do sveta abecedy a naučiť sa čítať a písať, sa navždy zapíšu do pamäti malých čitateľov a neraz ovplyvnia ich vzťah k literatúre ako takej. Jednou z nich sú Riekanky z čítanky od Jarmily Štítnickej (1924-1980). Autorka bola známou  poetkou, spisovateľkou, scenáristkou, publicistkou a prekladateľkou z češtiny a taliančiny, ale aj dlhoročnou šéfredaktorkou časopisu Zornička (od roku 1959 až do smrti).  Venovala sa predovšetkým tvorbe pre deti a mládež. Možno ju inšpirovala aj skutočnosť, že sama bola matkou troch dcér.

Jej ilustrovaná abeceda Riekanky z čítanky vyšla po prvý raz už v roku 1971 a potom v niekoľkých reedíciách s ilustráciami Heleny Zmatlíkovej. Vydavateľstvo Eastone Books sa rozhodlo knihu vydať v roku nedožitých 85-tych narodenín autorky v novej, modernejšej podobe - s ilustráciami Martina Kellenbergera...

Každému písmenu sa venuje dvojstrana veršíkov a obrázkov, ktoré ich nielen ilustrujú, ale aj inšpirujú malého čitateľa. Napríklad pri písmenku C nesledujeme iba ako cvikla na bicykli cestou k cieľu prišla vďaka cvrčkom o cengáč, o čom je reč v texte, ale obrázky upozorňujú i na iné slová, ktoré sa začínajú rovnakým písmenom – napr. cirkus, ceruzka či citrón. Nuž a možno budú mať deti chuť samé sa začítať aj do ďalších  častí knihy, hoci aj o príbehoch dinosaura a záhadách z praveku... Lebo ako autorka konštatuje: „A dnes už všetci v prvej triede sme ako doma v abecede.
  Neviem koľkým generáciám prváčat pomohla či pomôže Jarmila Štítnická otvoriť bránu do sveta abecedy a následne do sveta  kníh svojimi riekankami, ale v každom prípade je to čin, na aký sa nezabúda.

Elena Ťapajová