Dagmar Murgašová
08.12.2010

Rita Carterová - Mozog - Neobyčajné expedície do ľudskej mysle

Neobyčajné expedície do ľudskej mysle

Stačí iba päť písmen a vyriekneme slovo, ktoré znie jednoducho: mozog. Počujeme ho aj vidíme, lebo ho dokážeme napísať, a o mozgu veľmi radi premýšľame. Fascinuje nás a súčasne znepokojuje. Dnes už niet pochýb, že za všetky schopnosti, emócie i myšlienky vďačíme tomuto zázračnému orgánu. A predsa o ňom viac nevieme ako vieme. Preto so vzrušením hltáme každú informáciu. Jedinečnú šancu nazrieť do hlbín mozgu nám ponúka renomovaná britská publicistka Rita Carterová v publikácii Mozog, okrem zaujímavých poznatkov, nádherných ilustrácií poskytuje aj unikátne snímky!

Poznatky rozdelila do kapitol, v ktorých pozoruhodne objasňuje anatómiu mozgu a jeho funkcie. Upozorňuje, že mozgové tkanivo možno posilňovať rovnako ako svaly, len mu treba dopriať dostatok pohybu. Výskumy jednoznačne potvrdili, že aérobne cvičenie nám pomáha udržať si zdravý rozum. Dozvieme sa tiež, ktoré oblasti mozgu sú zodpovedné za spracúvanie zmyslových vstupov; ako funguje pamäť; čo všetko zahŕňa inteligencia a čo k nej prispieva. V časti venovanej tvorivosti a humoru je zaujímavý poznatok, že zobrazovacie štúdie dokázali, že ak sa často smejeme, môže to naštartovať našu tvorivosť. Pútavé sú aj kapitoly o viere, poverách či skúmaní rozdielu medzi mimoriadne tvorivými ľuďmi a šialencami. Môžu za naše nadprirodzené zážitky poruchy v mozgu? Rita Carterová odpovedá aj na túto otázku. A zvláštnu časť venuje mozgu budúcnosti. Ako bude fungovať? Toto tajomstvo poodhalíme spolu s autorkou. Knižná púť mozgom je fascinujúca nielen prostredníctvom textovej, ale aj obrazovej časti. Pútavé farebné ilustrácie, skeny získané magnetickou rezonan ciou a grafické spracovanie vytvárajú príťažlivú publikáciu, ktorá je nielen lákavým čítaním pre laikov, ale môže sa stať aj skvelou pomôckou pre študentov.