Rolling Stones – 50 let - Howard Kramer – Valeria Manferto de Fabianis

Nakladateľstvo Slovart 2011
Preklad Emilie Harantová

Príbeh zrodu legendy je príbehom plným náhod, okolností a absurdností. Samé keby, keby... Ale z náhodného vzíde často viac než z cieľavedomého kalkulu. Kde sú teraz The Monkees, ktorí boli hudobným produktom? „Valiace kamene“ sú tu stále. Je to hudba starých rodičov, rodičov, synov a dcér. O Rolling Stones vyšlo ešte za čias Československa niekoľko prekladových publikácií. Spomeňme tiež originálnu knihu od Karola Ševčíka, ktorá vyšla v roku 1988. Rockoví dinosaury stále pútajú, dôkazom čoho je aj dlho očakávaný životopis Keitha Richardsa. Starnutím Stones sa menili aj knihy zamerané na ich život. Kým zo začiatku to boli menšie paperbecky, dnes sú to luxusné farebné knihy plné informácií s množstvom fotiek. Takou je aj „tučná“ publikácia od Howarda Kramera. V nej zosumarizoval takmer päťdesiatročnú kariéru Stones. Nejde o hlbokú analýzu, ale o popularizačne písaný životopis, ktorý však nedýcha bulvárom a škandálmi. Sú tu tie najdôležitejšie informácie o prelomových nahrávkach, úspechoch, ale aj prehrách. Kniha je rozdelená na obdobia, ktoré znamenali pre Rolling Stones dôležité medzníky v ich kariére. Každé obdobie je charakterizované na pár stránkach, zvyšok tvoria fotografie, ktoré ich zachytávajú v daných rokoch. Je tu plno fotiek, z ktorých cítiť dynamiku doby. Stones sú zvečnení v štúdiu, na koncertoch, pri aktívnych činnostiach či odpočinku, alebo na úteku pred vlastnými fanúšikmi. Prevláda eufória, ale aj vyčerpanosť. Obraz dominuje nad textom. Informácie nie sú prevratné ani rozhodujúce pre ďalšie bádanie o kapele. Najcennejšie sú fotografie, ktoré zachytávajú premenu RS a ich dobu. Kým na začiatku stoja mladí nesmelí muži v sivých vestách a kabátoch, na konci sú tu dravci v pestrofarebných kostýmoch, na čele s Mikom Jaggerom a jeho odhalenou hruďou.