30.07.2009

Rozbité okno - Jeffery Deaver - Jeffery Deaver - Rozbité okno

Jeffery Deaver

Jeffery Deaver: Rozbité okno

Bratislava, Ikar 2009

Preklad Róbert Hrebíček

Americký spisovateľ Jeffery Deaver prešiel dlhú cestu, kým sa stal (spolu s Michaelom Connellym) momentálne najúspešnejším autorom psychologického trileru (prinajmenšom) v USA. Keď ako chudobný, od Chicaga po San Francisco putujúci folkový pesničkár usúdil, že pospevovať si môže aj v súkromí s plným bruchom a bankovým kontom, dal sa v New Yorku do štúdia práva, aby mohol po absolutóriu pôsobiť ako komerčný právnik na Wall Street. Popri kľučkovaní medzi paragrafmi v centre burzových machinácií sa rozbehol aj svoju literárnu kariéru. Každá jeho nová kniha je vypredaná už niekoľko dní po vydaní. Poznajú ho v stopäťdesiatich krajinách a jeho knihy preložili už do dvadsiatichpiatich jazykov. Dostal množstvo ocenení a podľa jeho bestsellerov sa nakrúcajú úspešné filmy s hviezdami ako sú Denzel Washington či Angelina Jolie.

Najznámejším autorovým hrdinom a riešiteľom kriminálnych rébusov je detektív Lincoln Rhymes, ktorý po úraze chrbtice potrebuje neustálu starostlivosť svojho opatrovateľa Thoma, ktorý okrem iného dbá aj na to, aby to geniálny vyšetrovateľ nepreháňal s dávkami škótskej whisky. Lincolnovou mobilnou spojkou s vonkajším svetom pri vyšetrovaní zločinov je policajtka Amelia Sachsová, ktorá mu prvýkrát pomohla vyriešiť prípad sériového vraha v románe Zberateľ kostí.

Deaver vo svojich detektívkach, ktoré nesú punc vysokej sofistikovanosti, drží čitateľa v napätí až do prekvapivej pointy, čo potvrdil aj v  Rozbitom okne. Lincoln Rhyme má bratranca Arthura, ktorého zatkli pre podozrenie z vraždy a všetky indície naznačujú, že je vinný. Na mieste činu sa našli usvedčujúce dôkazy. On však tvrdí, že je nevinný, no nevie vysvetliť, ako sa forenzné nálezy a stopy ukazujúce na neho, mohli dostať k obeti. Lincoln kašle na indície a jasné dôkazy. Usúdi, že bratranca niekto zatiahol do pekelnej hry a pri tom ukradol a zneužil Arthurovu identitu. Zneužitie totožnosti inej osoby prefíkaným zločincom je dnes možné vďaka informáciám, ktoré voľne poletujú v elektronických systémoch. Získať potom presne naplánovanými krokmi niekoľko materiálnych a fyziologických častíc z vytipovanej osoby nie je problém. Dokázať nevinu však možno len odhalením pravého páchateľa, a Lincoln s Ameliou majú čo robiť.

Druhým plánom románu je zámer autora poukázať na reálnu možnosť zneužitia identity jednotlivca v sieti informačných labyrintov. Spisovateľ, inšpirovaný Aldousom Huxleym i Georgeom Orwellom, pozná riziko straty totožnosti a súkromia, v závere pripojil adresár webových stránok, ktoré sa podrobne zaoberajú touto tematikou.

Roman Kaliský-Hronský