Rozhovory, ktoré reflektujú to najotravnejšie v nás

Sally Rooney: Rozhovory s priateľmi

Preklad: Kristína Hečková

Bratislava: Lindeni, 2020

Lindeni je nová slovenská značka kníh pod hlavičkou dlhoročného vydavateľstva Albatros media, ktorá od svojho vzniku ponúka kvalitné a svetovo oceňované tituly. Kniha Normálni ľudia mladej írskej spisovateľky Sally Rooney, ktorá vyšla začiatkom roka 2020 v preklade Kristíny Hečkovej, spôsobila čitateľský ošiaľ aj na Slovensku a rozdelila čitateľskú obec na dva póly. Kým časť čitateľov knihu velebí ako autentickú výpoveď generácie dvadsiatnikov, druhá časť považuje knihu za dielo prešpekulovaného marketingu. Vďaka tejto kontroverzii sa však kniha teší pozitívnym číslam predaja a tak značka Lindeni prichádza na trh s debutom Sally Rooney, prózou Rozhovory s priateľmi. Fanúšikovia televíznej adaptácie knihy Normal People z dielne Element Pictures sa čoskoro môžu tešiť aj na audiovizuálne spracovanie Rozhovorov s priateľmi.

Príbeh milostného štvoruholníka sledujeme prostredníctvom postavy dvadsaťjedenročnej Frances, študentky univerzity v Dubline a nádejnej spisovateľky. Spolu so svojou bývalou partnerkou a dlhoročnou kamarátkou Bobbi sa zapletie do vzťahu s manželským párom Melissou a Nickom, ktorí žijú v prostredí luxusných domov, oslnivých večierkov a vyberanej spoločnosti. Frances spočiatku žiarlivo sleduje Bobbinu náklonnosť k Melisse aj svet, ktorý je jej vzdialený a cudzí. Cez pocit osamelosti a odcudzenia sa zbližuje s Nickom a ich mimomanželský pomer postupne prerastá do neurčitej formy lásky.

Podobne ako v knihe Normálni ľudia momenty krehkého vzťahu Frances a Nicka sú najsilnejšie. Kým vehementne prezentované politické názory dvoch kamarátok pôsobia naivne a neodôvodnene („Ja som lesba, vysvetlila Bobbi. A Frances je komunistka,“ s. 13), rozhovory medzi milencami sú ľudské, pravdivé a čitateľ v nich dokáže nájsť stopy aj svojich predošlých vzťahov. Frances sa Nickovi postupne otvára, hovorí o vzťahu so svojím otcom  alkoholikom či o neočakávanej chorobe, ktorá jej naruší vžité predstavy o vlastnej budúcnosti. Medzi tým všetkým ostáva stále veľa nevypovedaného a nepriznaného.

Hlavná hrdinka tají závažné skutočnosti pred svojou matkou, pred najlepšou kamarátkou Bobbi, pred milencom Nickom, no najmä sama pred sebou. Zmätok dvadsiatničky, neschopnosť vyjadriť svoje túžby aj základné potreby presakuje cez text a vytvára v čitateľovi istú spriaznenosť. Kniha bude rezonovať pravdepodobne práve v generácii terajších vysokoškolákov, no aj starší čitateľ pri nej dokáže reflektovať vlastnú mladosť a neistotu.

Čitateľ, ktorého postavy v knihe Normálni ľudia iritovali, bude pravdepodobne rovnako otrávený aj z hrdiniek a hrdinov Rozhovorov s priateľmi. Postavy určite nie sú sympatické, vzťahy v knihe sú toxické, nekonečné rozpravy o politike často infantilné. Spriaznenosť s nimi preto nachádzame skôr prostredníctvom vlastných negatív, vlastností, ktoré na sebe nenávidíme, a Sally Rooney nám ich predostiera. Návody, ako z kruhu von, neponúka, naopak, Frances sa síce zo vzťahu s Nickom vymaní, ale v závere knihy sa opäť vracia na začiatok. Frances si hodnotu samej seba neuvedomí, a naďalej sa hodnotí len na základe vzťahov s inými. Ale práve to je na Rozhovoroch s priateľmi ľudské. Veď koľkí z nás si môžu povedať, že sú sami so sebou vyrovnaní a spokojní?