Elena Ťapajová
26.01.2011

Rozhovory spoza opony - Eva Pavlíková

Eva Pavlíková

Rozhovory spoza opony

Nitra, Divadlo Andreja Bagara 2009

Knižné rozhovory s umelcami sú čitateľsky atraktívne. Ešte väčšiu pozornosť vzbudia, keď je ich autorkou známa herečka a oslovuje svojich kolegov. V publikácii Rozhovory spoza opony sprostredkúva zákulisný pohľad dlhoročná herečka a umelecká šéfka súboru Divadla Andreja Bagara v Nitre Eva Pavlíková. Pri príležitosti jubilejnej šesťdesiatej sezóny svojej domovskej scény takto umožňuje všetkým jej priaznivcom a verným divákom nahliadnuť do jej minulosti a prostredníctvom spomienok svojich kolegov zrekapitulovať jej snaženia a úspechy, ale aj do života svojich kolegov mimo javiska. Ako v úvode autorka hovorí, vychádzala z rozhovorov, ktoré pôvodne pripravila pre magazín Kulturklub regionálnej televízie Centrál. Celkovo sa stretla so 46 kolegami, ale prezentuje ich iba v 38 rozhovorov vždy s príslušným perexom a fotografiou. Najmladším členom hereckého súboru dáva slovo v tzv. skupinovom interview. Popri hercoch sú jej partnermi v rozhovoroch aj režiséri, dramaturgovia, výtvarníci a organizační pracovníci. Niektorí umelci, ako Adela Gáborová, Milan Kiš, Karol Spišák a ďalší už nie sú s nami a s niektorými už autorka rozhovor nestihla uskutočniť, a tak do kapitoly Herecké nebo zaradila len ich fotografie. V iných prípadoch použila namiesto konkrétneho rozhovoru iba rozprávanie s osobnou spomienkou. Do dôverného emotívneho tónu sú ladené všetky úvody jednotlivých častí. Autorka sa úmyselne vyhýba encyklopedickej informácii, čo je pre publikáciu tohto zamerania plus. Rozhovory sú zoradené v abecednom poradí – od Hildy Augustovičovej, cez Jozefa Bednárika, Zuzanu Kanócz či Mariána Slováka po Evu Večerovú.

Určite, možno mať výhrady k istej nevyváženosti či menším chybám pri spracovaní materiálu, ale to všetko je zanedbateľné v porovnaní s entuziazmom, ktorý cítiť z celej publikácie. Nevraviac o jej záslužnosti. Veď svojským spôsobom mapuje činnosť mimobratislavského divadla a širokej verejnosti približuje popri známych osobnostiach aj menej známych predstaviteľov staršej, strednej či najmladšej generácie, ktoré v nitrianskom súbore pôsobili či pôsobia. Je to pozoruhodný a inšpirujúci hold jubilujúcemu divadlu, ktoré sa významne zapísalo do dejín slovenskej kultúry.

Martin Oliver

Úžasný film. Desivé umenie

Ilustroval Tony Reeve

Preklad Patrik Roľko

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2010

Edície Príšerná veda, Hrôzostrašná história, Hrozný zemepis či Desivé umenie majú už svojich stálych čitateľov, ktorí radi získavajú vedomosti trochu netradične, fakty a  súvislosti odhaľujú so značnou dávkou humoru. Komiksový knižný sprievodca po zákulisí filmu má deväť kapitol, vo všetkých autori stavili na vtip , komunikatívnosť, hravosť. V okamihu, keď hrozí, že v texte sa hromadí viac encyklopedických informácií, prídu autori s kvízom alebo hrou. Seriózne informácie prelínajú pikantnými historkami a klebietkami, ktoré čitateľa zaujmú tak, že možno v budúcnosti siahne i po inej literatúre z tejto oblasti. V prvom rade mu však poskytujú šancu pochopiť základy filmového umenia, orientovať sa v terminológii, vžiť sa aj do kamerových skúšok, odhaliť tajomstvá animácie, pravidlá kastingu alebo propagácie. Nezáleží na tom, či ste iba nadšený mladý filmový fanúšik, alebo ste sa rozhodli, že z vás bude raz hviezda za či pred kamerou. Pri čítaní či len listovaní v knihe by ste nemali zabúdať na dieťa v sebe, svoju vnútornú mladosť a toleranciu k slovníku i vnímaniu súčasných mladých čitateľov. Úžasný film je kniha, ktorá pomôže čitateľovi „dostať sa do obrazu“ zábavne bez ohľadu na vek. Všetkých nadšencov strieborného plátna poteší.

Elena Ťapajová