Rozprávky spod skalky – Peter Zifčák

Vyd. Matice slovenskej 2014

Rozprávky breznianskeho karikaturistu Petra Zifčáka sú jeho debutovou knižkou. Titul knihy sa spája s jeho detstvom a mladosťou v malebnom stredoslovenskom prostredí pod Skalkou. Malebný je aj fantazijný priestor rozprávaní. Prelína sa v  nich krása neznámych krajov s nevídaným čarovným rozprávkovým svetom. Občas z neho priletí hrozivý drak. Alebo biele mračno víl. V  čarovnom priestore ľudské tvory vždy pochodia s dobrým srdcom a zdravým rozumom. Taký Ďuro, pastier svíň, sa vďaka múdremu srdcu dostane za kráľovského radcu. A nie pre maličkosť. Podarí sa mu totiž vybojovať život kráľovstva, ktoré napadol drak Garden. Platí to však aj opačne. Hlúposť sa v  Zif čákových rozprávkach často vymeriava spolu s nízkym charakterom. Zifčákove rozprávky sa nesú v jemne nadľahčenom tóne. Niekde nám vlastne zaváňajú rozprávkovou karikatúrou. Víla Ruženka je síce nadpozemskou bytosťou, no od počiatku v  nej akoby kolovala aj ľudská DNA. Preto neprekvapí, keď sa napokon s mamou Šarlotou odsťahuje zo svojho bájneho sveta. Garden je síce obávaný drak, no nechá sa nabastviť na obyčajnú bravčovinku. A pozabudne pritom na dievčatá, na ktoré si prišiel brúsiť zuby. Nepríde ani na to, že tá neobvyklá ospalosť po každom súste je vlastne dôsledok prešibaného triku. Vďaka nemu pastier Ďuro napokon obludu v  spánku pripraví o  hlavu. Celkovo autorské postupy prinášajú čitateľovi zábavu. Zdôrazňujú sa pritom hodnoty, ako autenticita, rýdzi charakter a dobroprajnosť.

Slabšou stránkou knihy je uvravenosť a nedostatočná rozpracovanosť látky. Nie v tom, že by dej nemal logiku alebo že by bol poskladaný nesúrodo. Problémom skôr je, že autor v  jednom rozprávaní rozohráva aj niekoľko epizód: na malej ploche zbytočne veľa odbočiek. Týmito prostriedkami sa obyčajne oslabuje dynamika rozprávania, a tu nie celkom funkčne. No môžeme veriť, že Zifčákove rozprávkové karikatúry si nájdu veselých priaznivcov – kniha je určená pre deti od 5 rokov.