Ľudmila Marešová-Balážová
24.12.2010

Rozprávky z blogu – Zuzana Kuglerová – Rozprávky z virtuálneho priestoru

Rozprávky z virtuálneho priestoru

Držím v ruke knižku s roztomilým škriatkom, ktorý mi prvý raz vhupol do rúk aj s klávesnicou na tohtoročnej Bibliotéke v bratislavskej Inchebe. Najprv som bola popletená z Ťuka a Rozprávkarky, no moje váhanie, či knižka patrí medzi dospelácke úlety a či rozprávky pre dospelých sa rozplynulo hneď po prvom príbehu. Kniha určená školopovinnej mládeži obsahuje tridsaťtri moderných mikrorozprávok – prepojených intermezzami – rozhovormi Rozprávkarky s klávesnicovým škriatkom Ťukom kladúcim pastierke rozprávok „jednoduché“ otázky, čím vyvoláva ďalšie odvíjanie textu.

Autorku inšpiroval k napísaniu mikrorozprávok jej ročný pobyt na nemenovanom blogovom portáli medzi viac-menej ustálenou zostavou rozličných blogerských individualít. Závisláci na internete a iní „predátori“ v blogerskej hierarchii sa pre autorku stali podkladom knihy. A tak tu čítajúce dieťa nájde povahy a vzťahy dospelákov a môže sa učiť poznávať fungovanie ich sveta.

Výjavy z blogu sa pretavili pod perom Zuzany Kuglerovej do alegorického rozprávania, ktoré obsahuje morality vyplývajúce zo slov v diskusiách dospelých-nedospelých nevnímajúcich už rozdiel medzi virtualitou a realitou. Príbehy sú určené pre detské vnímanie a chápanie, preto ostrie poučení autorka otupila a intrigy vrcholiace často v ohnivých vojnách diskusií obliekla do garderóby rozprávkových bytostí a umiestnila do fantazijných kulís. Stretneme tu pána Andersena či bratov Grimmovcov, slovenské či české ľudové rozprávky. Medzi ne sa pletú skutočné blogerské nicknejmy, čo pre insajderov z blogu môže byť pikantné a viacerí sa budú zrejme pokúšať rozlúštiť narážky a parafrázy. Pastierka rozprávok prichádza k podstate svojho zámeru: poukázať na povahové zvláštnosti dospelých, rôzne špecialitky spôsobené vplyvom domnelej „slobody“ pod ochranou nickov a pseudonymov. Zuzana Kuglerová rieši jemným ženským spôsobom etické problémy v komunikácii a zobrazuje ich cez alegóriu a rozprávkové postavy. Primiešava k nim ešte špeciálnu ingredienciu: postavy žijúce vo virtuálnom elektronickom priestore, ktoré aktívne vstupujú do diania v rozprávke a určujú jej dej. Táto moderná autorská rozprávka pracuje s pojmami, ako falošná pokora, smútok, trucovanie, pravda, klamstvo, neomylnosť, svätuškárstvo.

V súčasnosti sa opisovaním virtuálu zaoberajú najmä cyberpunkoví autori, no teraz tu máme už aj rozprávku, ktorá využíva tento bezbariérový priestor, taký dobroprajný na úspešné uplatnenie fantázie. Predpokladám, že pribudnú ďalšie podobné diela siahajúce za novým virtuálnym prostredím elektronických médií. Zuzka Kuglerová by sa tak mohla stať priekopníčkou našej autorskej rozprávky...