21.05.2009

Rozprávky z čarovnej záhrady – Peter Glocko – Sedemnásť príbehov pána Rozprávkara

Sedemnásť príbehov pána Rozprávkara

Sedemnásť príbehov pána Rozprávkara

Peter Glocko: Rozprávky z čarovnej záhrady, Bratislava, DAXE 2008

Skúsený autor literatúry pre deti a mládež Peter Glocko tentoraz zaujme detského čitateľa v sedemnástich rozprávkových kapitolách. Majú spoločných hrdinov, putujúcich časom jedného školského roka. Hlavným hrdinom je pán Rozprávkar, namáčajúci pero do atramentu tmavomodrého ako nočná obloha. Jeho inšpirujúcou vílou je maličká, éterická Rozprávnica, poletujúca zavše na lístku zo stromu či na pierku z vtáčika. Túto dvojicu dopĺňajú dvaja beťári, školáci Martin a Tomáš, a ich kamarátka Zorka. Už vstup do jednotlivých rozprávok je rozprávkovo čarovný. Zvyčajne znie takto: „Kde bolo, tam bolo - v malom domčeku na okrúhlom kopčeku, čo pripomínal peceň chleba, žil pán Rozprávkar." V podaktorých rozprávkach sa prelína so základným príbehom bájka. Udalosti nie sú výrazne dobrodružné, „akčné", či dokonca hororové, ale sú odzrkadlením pokojného života uja spisovateľa, čo sa utiahol kamsi na vidiek, a školákov, ktorí neútočia na svojich učiteľov, nešikanujú slabších a mladších spolužiakov a neholdujú marihuane. Autor privádza tieto žiacke postavičky do svojich príbehov ako vzory pre detských čitateľov a treba ho pochváliť za to, že tak robí šikovne, nenásilne, nenápadne, ale nápadito. Sila jeho série rozprávok nie je teda v krkolomných dejoch, ale v poetických pohľadoch, vo výstižnej psychológii knižných hrdinov, v závideniahodnej bohatosti jazyka a priliehavosti metafor. Výpovednú hodnotu Rozprávok z čarovnej záhrady podporuje aj grafické spracovanie a ilustrácie Martina Kellenbergera – vďaka tomu titul patrí do kolekcie Najkrajších kníh Slovenska 2008. Glockova kniha rozšíri duševné obzory detského čitateľa, obohatí jeho slovnú zásobu a nenápadne ho presvedčí, že charakterné konanie sa v medziľudských i medzidetských vzťahoch – napriek kolíziám – naostatok predsa len uznáva i vypláca.

Milan Kenda