Michaela Geisbacherová
02.10.2007

Rozum a cit - Jane Austen

Jane Austen: Rozum a cit

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2007. Preklad Beáta Mihalkovičová

Prvý román Jane Austen (1775-1817) Rozum a cit (1811) dodnes nachádza vďačných čitateľov, najmä čitateľky, pretože hrdinkami sú ženské postavy, ktorých životné príbehy sú zasadené do každodenného sveta stredných a vyšších tried vtedajšej britskej spoločnosti.

Tak ako v neskorších svojich románoch (v slovenskom preklade vyšiel vo Vydavateľstve  Slovart  roku 2006 aj román Pýcha a predsudok) aj v tomto vytvorila jeho autorka, bystrá a nemilosrdná pozorovateľka, pozoruhodnú galériu postáv.

Aj po takmer dvoch storočiach si nás autorka získa vynikajúco postavenou zápletkou, jemným humorom, situačnou i verbálnou iróniou, skvelými dialógmi i úprimným citom. Nestavia ho síce na taký piedestál, ako to urobil romantizmus, koriguje ho rozumom, ale chladnú vypočítavosť, číru kalkuláciu odsudzuje. Tá obvykle neprinesie jej hrdinom veľa šťastia, skôr naopak.

Pre autorkine podrobné analýzy charakteru postáv je príznačný nielen zmysel pre humor, ale aj pre realitu: ukazuje nielen čestnosť a veľkodušnosť svojich hrdinov, ale aj ich márnivosť, sebectvo, neúprimnosť a ďalšie ľudské slabosti. V ovzduší sa vznáša pýcha, láska, predsudky, spoločenské konvencie, zlomené srdcia i spoločenský škandál, no aj sebapoznanie a pochopenie. Hlavným záujmom zúčastnených postáv je hľadanie partnerov pre výhodné manželstvo: okolo vydaja a ženby oscilujú osudy hlavných hrdiniek: pani Dashwoodovej a jej troch dcér – Elinor, Marianny a Margaret. Spolu s nimi sa zúčastňujeme na vtedajšom spoločenskom živote – výletoch, večierkoch, posedeniach pri čaji. Sme svedkami zápletky, jej rozuzlenia i šťastného konca. Medzi tým správna dávka napätia, ako to všetko nakoniec dopadne. V čase, keď Jane Austen žila, manželstvá sa často uzatvárali najmä z finančných dôvodov. Napätie v deji Rozumu a citu vyrastá najmä z dilemy, ako zlúčiť potrebu finančne sa zabezpečiť s takými hodnotami, ako láska, priateľstvo, česť či sebaúcta.

O trvalej popularite románu svedčí i to, že jeho vydanie v Mladých letách z roku 2001 je vypredané, aj to, že bol niekoľkokrát sfilmovaný.

A nakoniec trochu zo súkromia autorky: aj keď väčšina jej románov je príbehom o láske a manželstve, sama Jane Austen sa nikdy nevydala; dostala síce ponuku na sobáš, ale svoje zasnúbenie zrušila. Svoje úspešné romány písala anonymne; až po jej smrti zverejnil jej autorstvo Austenovej brat.
Michaela Geisbacherová