Margita Gáborová
21.05.2009

Rybári na háčiku a komunisti na háku - Ivan Krenčey - Zábavne o večných pravdách

Zábavne o večných pravdách

Zábavne o večných pravdách

Ivan Krenčey: Rybári na háčiku a komunisti na háku, Bratislava, Krenčey 2008

Útlu knižku s nezvyčajným názvom napísal sám vydavateľ a autor slovníkov Ivan Krenčey, ktorý sa takto prezentoval v oblasti, na akú sme u neho doteraz neboli zvyknutí. Vyšla v edícii Čítanie na dlhú chvíľu a zaraďuje sa medzi humoresky a satiry. Je súborom 29 príbehov kratšieho formátu, žánrovo sa najviac približujúcich poviedke. Zápletky stavajú na ľudských slabostiach a nedorozumeniach, využívajúc láskavý humor, ale aj situačnú komiku. Autor v nich navodzuje napätie, ktoré sa mu darí udržiavať živým rozprávaním alebo dialógom, až kým sa nenaplní v pointe. Čitateľ cíti autorské pochopenie pre ľudské nedokonalosti a pochybenia. Trefne ich pomenúva, kritizuje, ba až pranieruje, ale vie aj odpúšťať. Dokonca sa miestami nevyhne miernemu didaktizujúcemu či moralizujúcemu nádychu. Jeho poviedky sa však vždy končia víťazstvom pravdy a rozumu. Tematicky čerpajú z každodenného života bežných ľudí, zväčša strednej vrstvy. Niektoré (Domáci majster alebo Hodím sa maród) sú možno staršie, čo badať z koloritu prostredia, spoločenských vzťahov, spôsobu komunikácie, a v neposlednom rade výberu témy. Nesú nezmazateľnú patinu doby, takže sa mladá generácia v úsmevnej podobe môže dozvedieť aj o veciach, s ktorými sa dnes už sotva stretne, alebo pre ktoré platia iné pravidlá ako pred rokmi.

Vážnejší odkaz však prináša skupina príbehov s jasným politickým akcentom. Poviedka Komunisti na háku veselo i vážne odhaľuje pravdu o absurditách ideologickej manipulácie v minulom režime a príbeh Ako som sa stal eštébákom je zasa obrazom skúšky ľudského charakteru a zlyhania morálky vtedajšej doby. V poviedkach čerpajúcich zo súčasnosti sa na dobových zápletkách premietajú nadčasové témy, ako závisť, prospechárstvo, klamstvo, vypočítavosť, lakomstvo a pod. Autor sa najradšej pohybuje v „malom ľudskom svete“ – mikrosvete rodiny či pracoviska. Zaujímajú ho starosti jednotlivca a menšieho kolektívu v pestrom spektre tém a motívov. Rovnomenná poviedka Rybári na háčiku je napríklad humorným rozprávaním o skupinke rybárov, s jasným posolstvom boja proti alkoholizmu. Účinným prostriedkom sa v tomto zápase dokonca stáva kniha, konkrétne kniha rozprávaní rybárskych historiek v zmysle alúzie na rozprávky tisíc a jednej noci. Všetci rybári čakajú na nové príbehy a sú ochotní vzdať sa aj svojho zlozvyku, len aby prišlo pokračovanie. To, že tento sympatický mikrosvet je súčasťou vážneho makrosveta, dosvedčuje autorovo glosovanie neduhov a praktík súčasnosti, ako klientelizmus, prospechárstvo, či dokonca kriminalita a v neposlednom rade súbor humorných, dobovo aktualizovaných prísloví a porekadiel, ktoré, síce v odlišnom žánri, ale veľmi účinne, dokresľujú zámer tejto knihy. Čitateľ v nej totiž nájde okrem sľúbenej zábavy, hlbokú pravdu o sebe a o živote.

Margita Gáborová