19.08.2008

S dušou tuláka 2 – Vladimír Ledecký – Všetko je príbeh, ktorý niečo znamená

Všetko je príbeh, ktorý niečo znamená

Všetko je príbeh, ktorý niečo znamená

Vladimír Ledecký: S dušou tuláka 2, Levoča, Polypress 2008

Ani nie po roku prichádza Vladimír Ledecký so svojou ďalšou knihou, inšpirovanou putovaním po Slovensku, ale v podstate po všetkých kútoch tejto planéty. Pretože Ledecký má dušu cestovateľa a zo svojich potuliek prináša plný batoh nie gýčovitých suvenírov, lacnej elektroniky, ale zaujímavých príbehov. Všetko sú to príbehy, ktoré niečo znamenajú, ktoré chcú niečo povedať. Akoby Ledecký tušil, že všetko je Príbeh a naše malé príbehy sa len vlievajú do toho jedného kozmického veľtoku. Cestovateľ a mysliteľ putuje z miesta na miesto, ale aj z myšlienky do myšlienky, z duše do duše. Snaží sa chápať správanie ľudí, ale vie sa vcítiť aj do „úvah“ zubra, ktorý ušiel z Polonín a ocitol sa až pri Spišskom Hrhove. Kto putuje svetom, kdekoho stretne. Vladimír Ledecký stál v Spišskom Hrhove zoči–voči zubrovi. No v starobylej Petre, v jordánskej púšti, sa v akejsi zapadnutej chalúpke čírou náhodou stretol s bývalým americkým prezidentom Billom Clintonom a hercom Richardom Gerem. Keď sa ho Clinton blahosklonne spýtal, odkiaľ je, Ledecký mu slušne odpovedal: „Zo Slovenska.“ A vzápätí ho rozosmial šibeničnou protiotázkou: „A vy ste odkiaľ?“. Cestovateľ zo Spiša sa chcel s Clintonom aj vyfotografovať. No nevyšlo to. I z tejto skúsenosti však vydoloval postreh: „Samozrejme, mal som už vyfotený film,“ píše Ledecký. „Niekedy je to tak. Vycvakáme svoj film skôr, než príde životný záber. Prípadne sa nám to zasekne... Možno celý život nemáme správne založený film.“ A také sú všetky príbehy a posolstvá Vladimíra Ledeckého. Človek pocestuje svetom, potom sa vráti k sebe.  K svojmu filmu. Je správne založený? Nie je čiernobiely? Prišiel už náš životný záber? Neprepásli sme ho náhodou? Alebo na nás ešte len čaká?

Pavol Hudák