S nosom od zmrzliny – Ján Turan

Daxe 2014

Pre deti, ktoré majú rady poéziu, s  pôžitkom recitujú aj sa zahrajú, vytvoril Ján Turan knižku plnú fantázie a dôvtipu. Nájdete v nej 15 tradične netradičných príbehov. Zoznámite sa s  bocianom raperom, Jankom Hraškom, Ferom Bufom, drakom z  rozprávky aj smelým robotkom. Unesú vás ufóni, zájdete si na rybačku do Lábu. Toto a ešte oveľa viac vás čaká, ak sa začítate do riadkov novej publikácie duchom stále mladého osemdesiatnika a klasika tvorby pre deti a mládež Jána Turana.

Ján Turan sa celý život zameriava na tvorbu pre deti a mládež s akcentom na tých najmenších, ktorí sa čitateľmi ešte len stanú. Vie, že láska ku knihám sa u  dieťaťa rodí a rozvíja už v najútlejšom veku, a sám k tomu prispel bohatou produkciou leporel aj zbierok básní. Často v jednej knižke kombinuje viacero žánrov, akoby chcel poukázať na bohatosť literatúry a  dať deťom možnosť nahliadnuť, čo všetko môže kniha ponúknuť.

Recenzované dielo je určené najmladšiemu detskému recipientovi, rodičom, starým rodičom aj pedagógom, ktorí chcú predstaviť deťom niečo nové, vzbudiť v nich zvedavosť a  nalákať ich do sveta kníh... Fantázii sa medze nekladú a v detskej knižke je dovolené takmer všetko, a  preto vás snáď neprekvapí, ako autor efektne a vtipne prepája dnes už tradičných hrdinov detských rozprávok s novými prvkami (ufo,raper a pod.). Nenásilne tak obohacuje slovnú zásobu detského „čitateľa“ a podnecuje jeho predstavivosť.

Pre nás dospelých bude toto dielo bezpochyby podnetnou inšpiráciou – mnohé texty sú  totiž scénkami pre menšie aj väčšie skupiny detí. Ak potrebujete nápad pre besiedku v  škôlke či škole, môžete si vybrať z  vtipných, fantazijných či rozprávkových príbehov, ktoré svojimi ilustráciami sprevádza akademický maliar František Blaško. Deťom sa budú bezpochyby páčiť.