Jana Túry Kopčová
21.11.2008

S vareškou dvoma tisícročiami - Vladimír Tomčík - Exkurzia gastronomickou Bratislavou

Exkurzia gastronomickou Bratislavou

Exkurzia gastronomickou Bratislavou

Vladimír Tomčík: S vareškou dvoma tisícročiami, Bratislava, Perfekt 2008

Vladimír Tomčík, absolvent dejín umenia na Filozofickej fakulte UK, je právom označovaný za glosátora dejín Bratislavy. Svedčia o tom tituly Tvoja Bratislava (1992), Bratislava a okolie (2002), Bratislavské dni a noci (2006) mapujúce svetoznámych návštevníkov nášho hlavného mesta, či šteklivá publikácia Rozkoš, nevera a predajná láska (2008).

Tomčík sa v najnovšej publikácii S vareškou dvoma tisícročiami venuje gastronómii hlavného mesta, charakteristickej rôznosťou a spájaním etník. Práve tejto multikultúrnosti vďačíme za pestrosť našej kuchyne. Veď už starý nemecký názov Pressburg (nem. pressen – prešovať) napovedá, že Bratislava bola rajom vyberaných nápojov a pokrmov. Medzi najväčších gurmánov patrili panovníci. Ich pompézne hostiny mali až 24 chodov. Našťastie časy, kedy sa za delikatesy považovali pečené veveričky, varené vrany, vysmážané vrabce a ježe už dávno pominuli.

Každá kapitola sa týka inej gastronomickej oblasti. Fiktívna exkurzia prevedie čitateľa cez rybolov, vinohradníctvo, mäsiarstvo, rôzne nápoje až po cukrárstvo. Veľký boom (nielen) v oblasti gastronómie znamenal vynález kníhtlače: vznikla aj prvá slovenská kuchárska kniha od Jána Babilona pod názvom Prvá kuchárska kniha v slovenskej reči (1870). Tomčík uvádza recepty nielen z nej, ale i z mnohých nájdených zápiskov dobových kuchárov, či už ide o staroslovanskú medovinu, mäsové lahôdky varené v 16. storočí, pravý Wiener Schnitzel. Recepty sú aktualizované a autor dokonca uvádza suroviny, ktoré majú suplovať dnes už nejestvujúce suroviny z minulosti.

Okrem iného sa tu dozvedáme rôzne zaujímavosti o starej Bratislave. Napríklad v prvej polovici 15. storočia spotreboval každý občan mesta za rok 2 500 litrov vína, čo je v priemere 6,8 l za deň. Tomu sa už hovorí gurmánstvo! Alkoholizmus bol na dennom poriadnu. Jeden z receptov z polovice 17. storočia na vyliečenie tohto neduhu znel: „Spáľ lastovičku, podrv ju na prášok a daj ho opilcovi vypiť vo víne. Nikdy viac nebude piť“ (s. 62).

Čitateľ nazrie do kuchyne národov podieľajúcich sa na formovaní slovenskej kuchyne. Dostane odpovede na otázky, či je guláš naozaj rýdzo maďarské jedlo, odkiaľ pochádza bryndza a v čom sa líši dnešná doboška od pravej Dobošovej torty, ktorej otcom je maďarský cukrár József Dobos. Kniha S vareškou dvoma tisícročiami vyšla v edícii Ilustrované dejiny, takže množstvo informácií spracovaných v texte dopĺňajú i pôsobivé fotografie a maľby. Zaujímavá a chutná cesta...

Jana Kopčová