Andrea Ševčíková
18.06.2015

Safa - Waris Dirieová

Autorka svetového bestsellera Púštny kvet Waris Dirieová svojimi otvorenými spoveďami už niekoľkokrát vyzývala proti mrzačeniu ženských pohlavných orgánov tzv. vyriezkou. Vo svojej ďalšej knihe Safa (Ikar 2015, preklad Zuzana Guldanová) rozpráva príbeh dnes už 7-ročného dievčatka, ktoré má táto tradícia takisto poznačiť. Safa, žijúca so svojimi rodičmi v  Džibutsku, je vďaka zmluve uzatvorenej s  nadáciou Waris Dirie Foundation uchránená pred touto tzv. očistou ženy a nadácia sa zaviazala poskytovať pre jej rodinu pravidelné dodávky potravín a peňazí. Napriek zmluve rodičia Safy čelia pohŕdaniu krajanov z  kmeňa Darotov, sú vystavení posmechu a opovrhovaniu. Matka uvažuje o dcérinej vyriezke, ktorú vykonáva Safina stará mama. Hrozba, že Safa žije pod jednou strechou s „vyrezávačkou“, je pre Dirieovú výzvou, a preto zabezpečí záchranu dievčatka. Malá slečna sa prvýkrát vozí „lietajúcou izbou“, oboznamuje sa s novými, doposiaľ nepoznanými predmetmi, a jej otec so sestrou Inab, ktorí s ňou odcestovali do Európy, si myslia, že tam stačí mať kartičku, ktorú zasunú do plechovej skrinky, aby získali peniaze. Všetkým sa zdá život v  Európe jednoduchý a túžia tam zostať navždy. Osemnásťročná Inab ponúkne Dirieovej spoluprácu s  nadáciou a sama opisuje svoj príbeh. Otec Safy prekvapuje svojím názorom a rovnako po tom, ako sa podrobne dozvedá o praktikách pôrodných báb, odsudzuje túto tradíciu, ktorá je stále praktizovaná vďaka názoru, že žena nemá pociťovať túžbu a do manželstva musí vstupovať nepoškvrnená a ostať manželovi verná.

„Nakrútila som film, zúčastnila sa na nespočetných diskusiách, precestovala celý svet, vystupovala pred desiatkami tisícov ľudí, napísala niekoľko kníh, a predsa táto hrôza nemizne dosť rýchlo.“ Waris Dirieová sa pustila do celoživotného boja, v ktorom treba pokračovať. Veľakrát je potlesk to jediné, čo prinesie jej výzva na otvorených diskusiách po celom svete. No jej práca prináša i uznania a zachránené dievčatá.