11.02.2016

Sám sebe lekárom - Jael Backe a Alexandra Reinwarthová

Každý máme občas pocit, že nežijeme zdravým spôsobom, trpíme nervozitou, vypätím a  nekvalitným spánkom. Podľa Jaela Backeho a  Alexandry Reinwarthovej, autorov knihy Sám sebe lekárom (Príroda 2015, preklad Helena Galanová), existuje možnosť, ako sa môžeme vyliečiť sami. Potenciál uzdravenia sa, takzvaného vnútorného liečiteľa, má každý v  sebe. Podľa niektorých výskumov je šťastie niečo ako zručnosť, ktorú si možno osvojiť a rozvíjať. Je to najviac viditeľné u budhistov. Stále sa usmievajúce osoby vyzerajú, že ich nič na svete nenahnevá. Ako dosiahnuť tento blažený stav aj v našich podmienkach? Ako sa stať viac pokojným, uvoľneným a vyrovnaným?

Kniha má dve časti: prvá opisuje vnútorného lekára. Vysvetľuje vzťah medzi telom a dušou, samoliečiace sily v tele, problémový prístup lekárov, ktorí často nezistia žiadne fyzické príčiny pacientových ťažkostí. Druhá časť opisuje rôzne techniky samoliečby podporujúce a dopĺňajúce lekársku starostlivosť: meditácia, správny postoj ku konfliktom, zdravá výživa a  veľa iných.

Kniha obsahuje i  dotazníky, jeden z  nich čitateľovi prezradí, koľko rokov sa dožije. Vyplnením „stres testu“ si zase jednoducho odmeria rozsah stresového zaťaženia. Na konci publikácie nájdete množstvo internetových odkazov na rôzne stránky, ktoré uvedené témy popisujú bližšie, ako i niekoľko rád na vytvorenie dobrých a pozitívnych pocitov. Napríklad zbaviť sa role obete, kedy samých seba presviedčame, že niečoho nie sme schopní, a že jediné, čo nám zostáva, je zmieriť sa s tým. Autori odporúčajú vziať život do vlastných rúk, vyriešiť problém inak, než len pasívnym zmierením sa so situáciou.

Kniha podporujúca zdravý životný štýl je vhodná pre každého, kto sa zaujíma o psychosomatiku, teda o prepojenie duše a tela, kto sa chce dozvedieť niečo o tom, ako pomôcť sám sebe, pozitívne sa naladiť a získať nad sebou a svojím zdravím nadhľad.