Lýdia Čelková
16.10.2013

Schôdzka so smrťou - Agatha Christie

Preklad Lenka Cinková
Slovenský spisovateľ 2012

V edícii Zelená knižnica vydavateľstva Slovenský spisovateľ vyšiel ďalší z osvedčených titulov klasickej detektívky od Agathy Christie s názvom Schôdzka so smrťou. Už jeho názov a prvá veta prvej kapitoly („Je ti jasné, že ju treba zabiť.“) sľubujú, že o napätie, prípadne o nočné mory nebude mať čitateľ núdzu. Dej príbehu sa odohráva v Jeruzaleme a v exotickej Petre. Hlavnými hrdinami sú členovia podivnej americkej rodiny Boyntonovcov na čele s despotickou matkou, ktorá neustále kontroluje dospelé deti i nevestu. Navyše im nedovoľuje nadväzovať kontakty s ostatnými návštevníkmi Šalamúnovho hotela, v ktorom sa stretla pestrá zmes turistov z rôznych kútov sveta. Nechýba medzi nimi ani svojrázny a uznávaný detektív Hercule Poirot, ktorý sa neraz presvedčil o tom, že „kamkoľvek ide, vždy mu niečo pripomenie jeho prácu“. Väčšina hotelových hostí si všimla škrípanie vo vzťahoch medzi členmi rodiny Boytonovcov a nepríjemné pocity doslova visia vo vzduchu. Zlá predtucha sa onedlho vyplní – počas výletu do Petry nájdu starú pani Boyntonovú mŕtvu. Samozrejme, nikto nič nepočul, nevidel, všetko nasvedčuje tomu, že ide o prirodzenú smrť. Poirot má však určité podozrenie a tamojšie úrady mu vzhľadom na jeho povesť a neobyčajnú schopnosť psychologickej dedukcie povolia 24 hodín na dokázanie toho, či išlo o zločin. Detektív z voľných rozprávaní účastníkov výletu zostavuje časový harmonogram pohybu jednotlivcov, dopĺňa, overuje, trpezlivo odkrýva nepresnosti i zámerné zahmlievanie údajov. Počas tohto pátrania sa presvedčí, že je na správnej stope, a tak začne hľadať motív zločinu. Kto a aký mal dôvod vraždiť? Nebol by to šikovný Poirot, keby nedodržal stanovenú lehotu na vyriešenie prípadu a neodhalil svojimi netradičnými metódami páchateľa. Čitateľ môže v tejto detektívke preveriť aj svoj vlastný úsudok, ak použije Poirotov časový harmonogram a pokúsi sa krok za krokom hľadať vraha na vlastnú päsť. Neskúsite?