Marek Zákopčan
13.10.2014

Sekera z bronzu, rúno zo zlata - Juraj Červenák

Pokiaľ ide o tvorbu Juraja Červenáka, doteraz som mal tú česť zoznámiť sa s jeho sériou Černokňažník (vo vydavateľstve Artis Omnis), prvou časťou cyklu historických detektívok Mŕtvy na Pekelnom vrchu (vo vydavateľstve Slovart) a o tej druhej časti píšem ďalej. V jeho dielach nechýba napätie, dômyselne vystavaný príbeh ani silné postavy, z ktorých každá má v deji svoje opodstatnenie. Bol som zvedavý na knihu Sekera z bronzu, rúno zo zlata (Artis Omnis 2014), na príbeh spred troch tisícročí, z čias mýtov a legiend, keď životy ovplyvňovali bohovia a ľudia sa zožierali neistotou, čo im pripravili... Musím povedať, že Červenák sa témy zhostil s primeraným rešpektom voči dejinám, no zároveň sa nebál popustiť uzdu fantázii. Výsledkom je román, ktorý vám nedovolí nudiť sa a doslova vás pohltí svojou atmosférou.

Najväčšmi si istotne obľúbite dve na prvý pohľad nesúrodé postavy. Prvou je mladá kňažka, ktorá sa má stať následníčkou miestnej vedmy. Aby mohla zbystriť svoj vnútorný zrak, má byť zbavená toho vonkajšieho. Sýkorke sa síce prieči predstava, že príde o oči, no porušiť zvyk by sa rovnalo najväčšiemu rúhaniu a urážke Veľkej Matky. Počas rituálu je spoločenstvo napadnuté uctievačmi démonického Černoplaza a Sýkorka sa len tak-tak dostane z ich dosahu... Druhou postavou je odvážny a rázny Artérios, pochádzajúci z Kréty a zaoberajúci sa obchodom s jantárom. Jeho konvoj prepadnú krvilační Hadozubovia a pri ceste za svojím pokladom a pomstou spoznáva mladú Sýkorku... Spočiatku jej len chce pomôcť vystrábiť sa z utŕžených zranení, no napokon sa ukáže ako neoceniteľná sprievodkyňa podsvetím, ktoré ich má doviesť k hniezdu Hadozubov, no kde tiež číha Černoplaz... A aby toho nebolo málo, o náklad jantáru má veľký záujem aj trójsky princ, ktorý si chce vďaka nemu vydobyť späť rodné mesto z rúk uchvatiteľa, a v tom mu má pomôcť knieža Sokol so svojimi odvážnymi mužmi. Myslíte, že tam výpočet postáv končí? Ani zďaleka!

Je zjavné, že Juraj Červenák má toho v rámci žánru veľa načítaného i napozeraného. Výborná štylistika udiera na správnu strunu predstavivosti a pred vami sa otvára svet plný vnemov. Dôkladné opisy prostredia, odevov či výzbroje nepôsobia retardačne, text je dynamický, či už ide o boje, dobové rituály i dialógy, autor vám nedá vydýchnuť. S ľahkosťou skĺbil príbeh s hodnotnými informáciami. A kto sa aspoň trochu vyzná v historických súvislostiach, možno sa aj pousmeje, ako sa mu umne podarilo zapracovať do „našich“ dejín čriepky z antickej mytológie. Neváhajte a čítajte, bude to vhodne strávený čas.