Alena Štrompová
21.03.2011

Sílas - Francine Riversová - Aj biblickí muži zapreli...

Aj biblickí muži zapreli...

Trnava, Dobrá kniha 2010.
Preklad Mária Lalíková

Posledná z piatich noviel o biblických mužoch Sílas (vyšli už Áron, Kaleb, Jonatan, Amos) rozpráva príbeh historickej postavy, ktorá žila v časoch Ježiša Krista, stretla sa s jeho učením a stála po boku učeníkov, neskôr priateľov. Sílas nikdy nechodil s Ježišom, keď kázal, nebol očitým svedkom zázrakov a uzdravení, nesedával s ním pri jednom stole, iba o ňom počul. Stretol sa s ním len raz, keď sa zo zvedavosti vmiešal do davu, ešte ako vážený a bohatý človek, pyšný na svoje skutky a presvedčený o bezchybnosti dodržiavania Zákona. Nazval ho učiteľom, položil mu otázku, no po odpovedi Ježiša odmietol. Kristov pohľad však Sílasa nikdy neopustil. Neskôr sa stal Petrovým pisárom, ohlasovateľom viery, Pavlovým priateľom a podporovateľom učeníkov, ich spolucestovateľom... Sílas, ďalší z biblických mužov, ktorých by sme pri čítaní knihy kníh mohli ľahko prehliadnuť. Stáli v úzadí, priklonení raz na jednu, inokedy na druhú stranu, zmietali sa v pochybnostiach, a predsa boli vyvolení pre veľkú úlohu. „Pane, vieru som dostal neskoro, bol som pomalý do počúvania, pomalý do videní a bol som pomalý v poslúchaní.“ (s. 205) Pútavým príbehom Francine Riversovej si čitateľ môže uvedomiť viaceré dosiaľ nepostrehnuté súvislosti. Sílas, ako aj iní protagonisti jej noviel, sa stretáva s apoštolmi, ocitne sa v situáciách, ktoré poznáme z Biblie. Rámec príbehu autorke poskytuje Písmo, na základe ktorého vystavala dej a dotvorila vnútorný svet postáv tak, aby čo najviac zodpovedal časopriestoru a biblickému poslaniu. Vďaka tomu sa stávame svedkami pochybenia, otázok, únavy z intenzívneho vyučovania i pádov literárnych hrdinov, zrazu sú nám o čosi bližší. Koniec koncov protagonistov trápia podobné problémy, s akými (ne)veriaci človek zápasí i dnes. Riversovej novely interpretujú posolstvo cez príbehy výnimočných biblických postáv. Tieto vzory nás upozorňujú na to, že nemusíme byť dokonalí, práve naopak. Povzbudzujú k uvedomeniu vlastných slabostí a chýb, vďaka ktorým, tak ako apoštoli a Sílas, dokáže byť človek citlivejší a vnímavejší voči iným a bez povyšovania hlásať svoje presvedčenie. Veď i Peter zradil Krista trikrát, i Sílas sa mu pred stovkami ľudí otočil chrbtom, a predsa sa z nich stali veľkí biblickí muži, ktorých si Francine Riversová vybrala do príbehov, a tie dokážu osloviť bez ohľadu na názor o viere. Dajú sa čítať ako pútavé príbehy i ako posolstvá podložené biblickými udalosťami. V úvode sa autorka odvoláva na citácie, kde sa možno o protagonistoch dočítať v Biblii, a tak si môžeme autorsky dotvorený príbeh konfrontovať či doplniť historickými faktami.