Eva Kurtišová
25.11.2014

Škodná – Michal Pekár

Marenčin PT 2014

Michal Pekár je mladým vyzretým autorom s iskrou literárneho sebavedomia. Z jeho poetiky je citeľná knižná zručnosť. Určite vie, ako chce čitateľovi predostrieť svoj príbeh... A tak vydal svoj výborný debut neveľkého rozsahu, takpovediac v „kabelkovej“ veľkosti. Kniha je pomenovaná po zveri v lese určenej na odstrel.

Príbeh je zdanlivo jednoduchý, patetický a s „mega-dávkou“ klišé na prvotný pohľad. Avšak je tu jeden výrazný háčik. Prvý pohľad a prvé čítanie prvých slov je pre neskúseného čitateľa „na odpudenie“. Pôsobí ako repelent. V skutočnosti je to len retardér, aby ste nebrali knihu na ľahkú váhu, je totiž hlbšia, ako sa zdá, musíte si na ňu pri čítaní len trochu zvyknúť! Ak to však nezvládnete, môže nastúpiť veľa nedorozumení s autorovým myslením. Jeho myslenie je nasiaknuté filozofickými tradíciami Východu s prímesou Tibetu a jeho náboženstva, čo je radikálne odlišné od západného myslenia a materiálneho životného princípu. Pekár píše o sansáre, kolobehu života, o ľudských životoch na pozadí symboliky a princípu opakovania, ktorý je taký prirodzený, no pre bežného smrteľníka taký nezrozumiteľný. Pekár doplnil svoje rozprávanie aj o čínsky zverokruh, ktorý napokon poznajú aj „malé deti“. Objavujú sa tu tri znamenia, ktoré spolu žijú na jednom dvore. Kohút, pes a opica. Kohút a pes chcú z tohto spoločného dvora odísť skutočne ďaleko. Sú protagonistami príbehu, pričom kohút je hlavná postava a pes s opicou sú vedľajšie postavy. Kohút (Michal), pes (Nana) a opica (Monkey, Chlapík, Nanin „ex“) predstavujú dokonalý milostný trojuholník, ktorý nie je nikdy jednoznačný a jednoduchý. Práve naopak.