26.01.2011

Škola noci. Označená, Zradená, Vyvolená - P. C. Castová – Kristin Castová

P. C. Castová – Kristin Castová

Škola noci. Označená (1), Zradená (2), Vyvolená (3)

Bratislava, Ikar 2010

Preklad Oľga Kralovičová

Upíri sú v móde. Po úspechu Twilight ságy sa vo svete hovorí o ďalšej americkej sérii Škola noci. Príbeh zo školskej „prípravky pre upírov“ poňali tvorcovia veľkoryso, plánujú dvanásť, možno až pätnásť pokračovaní. Zatiaľ z nich vyšlo sedem kníh a na našom trhu sa tento rok objavil slovenský preklad prvých troch častí, v auguste by však už mala vyjsť štvrtá časť Neskrotená a v októbri piata časť – Prenasledovaná. Autorkami sú Phyllis C. Castová, učiteľka angličtiny a tvorivého písania z Oklahomy, ktorá sa už v mladosti venovala štúdiu mytológie starých národov a stredovekých legiend, a jej dcéra, študentka univerzity v Tulse,  Kristin Castová. Záujem o sériu prejavili už aj filmári, ale predovšetkým čitatelia z radov tínedžerov. Nečudo, dvojgeneračné autorstvo napomáha sviežosti štýlu i dialógov. A navyše sa tu rozoberá to, čo mladí čitatelia sami prežívajú – prvé lásky, rozchody, školské priateľstvá i nepriateľstvá. Vlastne, ak si odmyslíme nadprirodzené sily a upírov, mohlo by to byť rozprávanie o problémoch, ktoré sa dotýkajú mladých kdekoľvek na svete. Lenže všetko sa odohráva v špeciálnej súkromnej internátnej škole v Tulse. Žiaci cez deň spia, na vyučovanie chodia v noci a ich „maturitou“ má byť „superzmena“ DNA na upíra, ktorú však nie každý prežije. Hrdinkou a zároveň rozprávačkou príbehu je 16-ročná Zoey. Obyčajné dievča z Tulsy, ktoré má problémy nielen s testom z geometrie, ale i s mamou, nevlastným otcom a priateľom. A do toho vpadne Hľadač, ktorý ju označí – nielen slovne, ale i špeciálnym vytetovaným znakom zafírového polmesiaca na čelo – za upírie mláďa – teda novú študentku Školy noci. Musí sa vyrovnať s tým, že pre doterajšie okolie sa stala postrachom, zvyknúť si na nový život budúceho upíra, ale aj zvládnuť svoje nové schopnosti. Obdarila ju nimi bohyňa noci – Nyx, pretože má s ňou vlastné plány. Zoey hľadá samu seba, bezpečie i lásku a chce niekam patriť.

V časti Označená sa zdá, že je všetko na najlepšej ceste. Prehĺbi sa jej vzťah k láskavej starej mame s indiánskym rodokmeňom, v škole sa jej mentorkou stane kontroverzná, ale uznávaná upírka veľkňažka Neferet a nájde si priateľov – dobromyseľnú spolubývajúcu Stevie Rae a spolužiačky Shaunee, Erin a homosexuála Damiena. Navyše si získa lásku fascinujúceho Erika a stane sa novou vodkyňou Dcér a Synov noci. Znepriatelí si tým však spolužiačku Afroditu, ktorá máva občas vízie o budúcnosti.

V druhej časti Zradená sa Zoey stretáva so, závisťou, intrigami a nástrahami, ktoré nečakala. Mala by sa rozhodnúť hneď medzi tromi záujemcami o jej lásku: bude to niekdajší priateľ z detstva Heath, terajší spolužiak Erik či učiteľ Loren? Ale najhoršie je, že jej pred očami zomrie jej najlepšia kamarátka a spolubývajúca. Stevie Rae, ktorú neskôr spozná ako mŕtvu-nemŕtvu bytosť. Zisťuje, že v Škole noci niečo nie je v poriadku, ale nemá sa s kým o tom poradiť.

V tretej časti Vyvolená sa Zoey snaží za každú cenu zachrániť priateľku Stevie Rae. Robí unáhlené rozhodnutia i v súkromnom živote a až neskoro pochopí, že jej láska k Lorenovi bola omyl. Erik sa od nej odvráti i priatelia jej nedokážu odpustiť, že ich klamala. Všetko sa skomplikuje, lebo ktosi začína vraždiť upírov a Neferet chce vyhlásiť vojnu ľuďom. Zoey cíti, že aj keď zostala sama, musí bojovať proti temným silám.

Autorkám sa darí umne stavať príbeh Zoey, jej hľadania a postupného dozrievania. Nevyhýbajú sa ani erotickým pasážam, kde je sexuálna túžba spojená s túžbu po krvi. Matka a dcéra Castové prepletajú realitu, vízie, sny a vytvárajú atmosféru napätia a záhadného neznáma, ale aj psychologicky prekresľujú jednotlivé postavy a ukazujú rôzne postoje k inakosti. Napríklad stačí fyzické označenie Zoey, aby sa jej dovtedy najlepšia kamarátka bála ako krvilačnej potvory. Rodičia Damiena sa zmieria, že zo syna bude upír, ale nedokázali sa vyrovnať s tým, že je gay. Pôvabné sú poetické pasáže, v ktorých Zoey pri očistnom rituáli vzýva živly, pôsobivé sú citácie čerokézskej modlitby alebo poézie, či je to Shakespeare, Blake alebo iní autori. Prekladateľka série Oľga Královičová použila v tretej časti pri citáciách veršov aj preklady Jany Kantorovej-Bálikovej, Anny Sedláčkovej a Ľubomíra Feldeka.

Škola noci poteší nielen obdivovateľov upírskej tematiky, ale aj milovníkov mačiek. Autorky podporujú americkú agentúru Mačky ulice a zakomponovali ju aj do druhej časti série, mačky ako priateľky upírok nechýbajú ani v jednej z kníh. Oceniť treba i výtvarnú stránku série a domýšľanie detailov, napríklad písmo titulu a obal knihy korešponduje farebne s farbou sviečok pri obradnom vzývaní jednotlivých živlov – fialová v prvej časti symbolizuje duchovno, červená v druhej symbolizuje oheň, zelená v tretej zas zem a trávu.

Elena Ťapajová