Peter Naščák
08.11.2011

Škola za rohom alebo nezbedy školáka Šuška – Roman Brat – Kniha plná harmónie

Kniha plná harmónie

Bratislava, SPN – Mladé letá 2011
Ilustrácie Miroslav Regitko

Dnešná prax ukazuje, že harmónia textovej a výtvarnej zložky je základným činiteľom na vytvorenie hodnotnej detskej knihy. Takáto súhra sa podarila skúsenej dvojici, ktorá v autorskej spolupráci práve vyprodukovala už deviaty knižný titul adresovaný detským čitateľom. Žiada sa skonštatovať, že v tomto prípade ide o jednu z najkrajších detských kníh, ktoré sa v tomto roku objavili v slovenských kníhkupectvách. Viac ako dobrý dojem potvrdzuje aj obsah knihy. Čitateľ si rýchlo obľúbi dobrosrdečného a pre kvapivo vynaliezavého ranoškoláka, ktorého všetci volajú jednoducho Šuško, pretože si to on sám tak želá. Tento (aj bez predných zubov) sympatický rozprávač, vlastným menom Miško Sesterský, nás postupne oboznamuje s každodennosťami, kto ré život prváčika prináša. No napríklad aj s tým, odkiaľ sa vzala tá smiešna prezývka. Či už ju má kvôli tomu, že nemá predné zuby, a preto trochu šušle – ako to odôvodňuje on sám, alebo preto, že si často špára v nose – ako v hneve tvrdí jeho (inak milá) sestra Dorka; podobných humorných drobností tu nájdeme celú hromadu. Tiež sa dozvieme, prečo náš malý hrdina každý deň šprintuje do školy, hoci ju má hneď za rohom, ako sa mu podarí zachrániť „učkin“ mobil, aký problém s okom musel prekonať, akú stávku uzavrel so sestrou a tiež čo to znamená byť prvý raz pred tabuľou. Ako „štandardný“ chlapec a začínajúci školák aj on má svoje „akože“ chyby. Preto je normálne, keď sa mu ráno nechce vstávať do školy, či keď sa mu po príchode domov nechcú robiť úlohy, ako je prirodzená aj jeho neukojiteľná zvedavosť. Samozrejme, nemôže tu chýbať ani z veku vyplývajúca naivnosť. Napriek tomu, že je protagonista očividne nezbedník, ukáže sa, že vôbec nie je taká „stratená existencia“. Najkrajšou črtou hrdinu zostáva napriek spontánnemu nezbedníctvu a zlozvykovej nedokonalosti morálne čistá duša. Všetko sa to navyše deje bez vtieravého mentorovania. Roman Brat tým opäť dokazuje, že je schopný znalec detských duší a dokáže vytvoriť presvedčivého protagonistu. Zaujímavé je tiež rozhodnutie obohatiť knižku o (v zá vere umiestnenú) divadelnú hru pre deti, ktorá sa spomína priamo v príbehu. K textu je ešte priložená aj sprievodná pieseň (s notovým zápisom), ktorú zhudobnila Katarína Bratová.

Okrem pútavého príbehu lahodí čitateľovmu oku aj sugestívne výtvarné spracovanie jednotlivých stránok. Nejde totiž o náhodne rozhodené obrázky, ale logicky usporiadané kresbomaľbové ilustrácie, funkčne podporované zaujímavými grafickými prvkami a celkovou úpravou.

Jednoducho Škola za rohom alebo nezbedy školáka Šuška je jednoducho kniha, v ktorej všetko navzájom harmonizuje. Preto, milí rodičia, ak máte novopečeného prváčika, potešte jeho októbrové dni knihou o nezbednom Šuškovi!