Lucia Mattová
23.05.2012

Skutky z lásky - James Meek - Sibírski kanibali a českí legionári

Sibírski kanibali a českí legionári

Bratislava, Inaque.sk 2011
Preklad Aňa Ostrihoňová

Najúspešnejší román popredného britského prozaika a publicistu The people´s Acts of Love z roku 2005 bol nominovaný na Bookerovu cenu, stal sa škótskou Knihou roka a zároveň získal aj Ondaatjeho cenu. Romantický názov môže čitateľa zmiasť. Až po prvých kapitolách zistíme, že ani zďaleka nejde o ľúbostnú romancu, ale o mrazivý sibírsky príbeh. Autor, čerpajúci z osobného stretnutia s ruskou kultúrou a štúdia historických prameňov, vystaval román na udalostiach po prvej svetovej vojne, keď Rusko zachvátila občianska vojna medzi červenými a bielymi a kdesi ďaleko na Sibíri, v mestečku Jazyk ostali zabudnuté zvyšky československých légií.

Román má všetky znaky dobrého dobrodružného príbehu, miestami až trileru. Márne by sme však v  ňom hľadali dobrodružného hrdinu, s ktorým by sme sa vedeli stotožniť. Čitateľovi sa natíska pocit, že vojna a extrémne situácie v človeku prebúdzajú skôr tie horšie vlastnosti v  snahe prežiť za  každých okolností. Autor ponúka celú plejádu charakterov a postáv. Do príbehu zakomponoval kastrátov (členov zriedkavej kresťanskej sekty), Tunguzov (Evenkov, národ žijúci medzi Ochotským morom a  riekou Jenisej), kanibalov, trestancov, revolucionárov aj českých legionárov. Dramatické lineárne rozprávanie, plné nečakaných zvratov, postupne odhaľuje jednotlivé časti skladačky a necháva čitateľa v napätí až dokonca.

Špecifickou črtou románu je jeho atmosféra. Britský autor nám „vlastnou optikou“ približuje pre nás pomerne exotickú kultúru ruskej Sibíri v prvej tretine 20. storočia a premieša ju s ďalšími kultúrami, ktoré na rovnaké miesto priviedlo besnenie vojny. Na tomto mrazivom mieste, ďaleko od civilizácie, čas plynie oveľa pomalšie.

V  slovenskom preklade A.  Ostrihoňovej si román zachováva dynamiku aj  napätie. Pozornejší čitateľ si však v  preklade môže všimnúť drobné kultúrne nepresnosti, ktoré však neuberajú dielu na jeho príťažlivosti. Skutky z  lásky nie sú pre citlivé povahy, ale pokiaľ máte radi napätie, akciu a trochu exotiky, určite si tento román vychutnáte.