15.05.2014

Slováci pri budovaní základov Československej republiky

V edícii Pramene k dejinám Slovenska a Slovákov, ktorú vydáva Literárne informačné centrum, vyšiel ďalší zväzok nazvaný Slováci pri budovaní základov Československej republiky. Jeho obsahom je nejednoduché obdobie prvého desaťročia (1918 – 1928) po vzniku Československej republiky. Zložitosť tejto etapy vo vzťahu k Slovákom vychádza aj z toho, že národ nebol pripravený na prudké zmeny života spoločnosti, ktoré vznikom nového štátu nastali. Bolo sa treba vyrovnať s novotami po stránke administratívnej, politickej, hospodárskej, kultúrnej, cirkevnej či so zmenami v zahraničnej politike. Pohľad na prvé desaťročie republiky cez „slovenské okuliare“ skompletizoval štvorčlenný autorský kolektív historikov (Róbert Letz, Martin Vašš, Jaroslava Roguľová, Ondrej Podolec).

Publikácia pozostáva z jedenástich tematických častí, každá z nich obsahuje samostatný úvod (štúdiu), po ňom nasleduje súhrn dobových dokumentov, autentických citácií z rôznych príspevkov, prejavov, ohlasov, zápisníc, telegramov, novinových článkov... Autori nám sprístupňujú dokumenty súvisiace s činnosťou Ministerstva s plnou mocou pre správu Slovenska, s udomácňujúcou sa filozofiou čechoslovakizmu, s úsilím našej inteligencie o slovenskú identitu. V kultúrnom živote sa sústreďujú na dokumenty objasňujúce obnovenie Matice slovenskej, vznik Univerzity Komenského, Slovenského národného divadla, zakladanie rôznych kultúrnych spolkov či začiatok rozhlasového vysielania v Bratislave, neľahké postavenie slovenskej literaúry, úlohu knihy v prebúdzaní národného povedomia a podobne. Svoje miesto v publikácii dostala aj cirkevná politika rozoberajúca otázky rímsko-katolíckej, evanjelickej, grécko-katolíckej cirkvi či pravoslávia na Slovensku. Autori nevynechali ani pohľad na našu krajinu zo zahraničia, čo prezentujú príspevky švajčiarskeho spisovateľa Williama Rittera, britského historika a publicistu R. W. Setona-Watsona či ruského spisovateľa Iľju Erenburga. Pri prameňoch sa usilovali zachovať pôvodný jazyk dokumentov a novinových článkov ako dôležitý obraz doby. Zrozumiteľnosť textu napomáhajú poznámky prinášajúce základné informácie o osobnostiach, o ktorých sa píše, a odkazy na iné písomné pramene. Orientáciu v historických udalostiach prvého desaťročia Československa umožňuje prílohová časť, kde sa nachádza aj prehľad najvýznamnejších udalostí. Tento zväzok edície, rovnako ako predošlé, je nenahraditeľným pomocníkom v úsilí poznať a spoznať našu minulosť.