27.11.2014

Slováci tohto kraja - Peter Dragijský

Peter Dragijský pochádza z Rimavskej Soboty a pracuje ako lekár. Zapája sa do činnosti miestneho odboru Matice slovenskej a minulý rok prišiel s myšlienkou realizovať projekt, v ktorom by predstavil významné osobnosti pochádzajúce z regiónu Gemera a Malohontu. Výsledkom je monografia Slováci tohto kraja (Eko-konzult).

Autor uvádza publikáciu inšpiratívnym citátom Pavla Dobšinského: „Len na jedno slabú pamäť má ľud náš: zapomína prechovávať živšiu a trvanlivejšiu pamiatku na hrdinov a dobrodincov, pôsobivších na celý národ a na budúcnosť. Či snáď nemal takých, čo by boli jeho blahu život zasvätili i zaň umierali? Vybájené povesti, zdá sa, vypĺňajú u nás túto medzeru prebudilejšieho národného ducha.“ Na Dobšinského slová možno nadviazať úvahou o tom, či si Slováci ako národ vedia náležite uctiť osobnosti, ktoré sa starali o pozdvihnutie kultúry a so zápalom bojovali o jej rozmach. Naozaj máme takú slabú pamäť, ako nám to pripomína štúrovský spisovateľ a zberateľ ľudovej slovesnosti? Túto a mnohé podobne ladené otázky sa snaží zodpovedať publikácia Petra Dragijského. Autor nezvolil citát od Dobšinského náhodne, a preto sa leitmotív absencie národného povedomia vinie naprieč celou knihou, ktorá zaostruje svoju pozornosť na významných dejateľov nášho národa, takzvaných velikánov ducha. Knihu dopĺňa početná obrazová dokumentácia, vďaka ktorej je čítanie ešte príjemnejšie. Autor predkladá medailóniky významných osobností Gemera a Malohontu, k textovej časti pripája ich portréty, v záverečnej časti monografie sa nachádzajú farebné reprodukcie fotografií, na ktorých sú zachytené slávnostné akty odhalenia pamätníkov osobností.