Zuzana Kolačanová
22.06.2015

Slovenky – Richard Rychtarech

V  poradí druhá kniha (prvá Tvoja nočná mora) mladého autora Richarda Rychtarecha Slovenky (2014, obe Marenčin PT) prináša príbeh troch priateliek bývajúcich v  jednom byte. Už obálka knihy so zdôrazneným červeným nápisom LOVE – časť slova Slovenky – naznačuje, že v  príbehu sa bude hovoriť najmä o  láske. V mojom ponímaní však názov len sčasti súvisí s  príbehom a trochu ho aj degraduje, čo bol možno zámer autora. Úvodná krátka pasáž vyznieva dosť drsne a posúva príbeh do inej roviny. Viem si predstaviť, že by mohla niekoho aj odradiť. Zameriava sa na ženy, ktoré majú snahu nájsť si dobre zarábajúceho muža. Dej príbehu sa odohráva najmä v  hlavnom meste, ale spomínajú sa aj mestá, ako Bánovce nad Bebravou, Banská Štiavnica, rakúsky Bruck an der Mur. Dokonca sa časť príbehu odohráva aj v  Nepále, a  tu veľmi oceňujem, ako autor opísal atmosféru krajiny a život v nej. Mia, jedna zo žien, po návrate zo zahraničia zdedí byt po starom otcovi a  postupne si nájde spolubývajúce Zet a Ši. Jedna z  nich s  ňou pracuje v bare a ďalšia si hľadá prácu ako magistra v  lekárni. Každá zo žien má pozitívne i negatívne skúsenosti so vzťahmi s mužmi. Do deja vstupujú aj postavy ich kolegov, priateľov, ako aj príbeh suseda, ktorý býva vedľa nich v  byte, splietajúci sa spolu s ich osobnými príbehmi. Svoj voľný čas si vypĺňajú títo mladí ľudia zábavou, alkoholom, občasným sexom a drogovými zážitkami. Príbeh sa rozvíja sľubne a  kniha sa dobre číta – takmer na jeden dych. Ubrala by som z drogových extempore a  eliminovala by som i vulgarizmy. Kniha by bola aj bez nich čitateľsky pútavá. Autor sa snaží text ozvláštniť odbočkami, keď do príbehu vstúpi buď on sám, známa herečka Dorota Nvotová alebo spomína minulé životy postáv. Textu však nechýba dynamika, nápaditosť, duchovný rozmer a pointa, takže môže zaujať i pobaviť zároveň.