Andrea Bacová
05.08.2010

Slovenská architektúra. 150 tvorivých osobností súčasnej architektúry

Editorka Darina Lalíková

Bratislava, Vydavateľstvo Eurostav 2009

Denne sme všetci v bezprostrednom styku s architektúrou a napriek tomu (alebo práve preto?) si  už takmer ani neuvedomujeme jej vplyv na náš život. A ak, sotva vnímame, že architektúra, ktorá nás obklopuje, má aj svojich tvorcov, ktorí vložili svoju invenciu, vedomosti a skúsenosti do diela, ktoré nám spoluvytvára životné prostredie.

Možno zo školských lavíc, alebo z médií nám niečo hovoria mená Jurkovič, Harminc, Belluš, Svetko alebo Matušík. Ale autorov súčasných architektonických diel pozná len malý okruh odborníkov, hoci aj širšia verejnosť by mala mať o nich k dispozícii relevantné informácie.

O vyplnenie tejto medzery sa usiluje publikácia, ktorej odbornými garantmi boli Matúš Dulla, Štefan Šlachta a Juraj Šujan. Prináša chronologický prehľad diela a prác 150 vybraných súčasných slovenských architektov. V abecednom poradí je konkrétnemu architektovi (architektke) venovaná vždy jedna strana, prípadne dvojstrana, ak je predstavovaná tvorivá dvojica spoločne. Jednotná štruktúra informácií, spojená s pevným, prehľadným grafickým layoutom potvrdzuje jasný dokumentačný zámer a charakter publikácie. Koncepciu textu, ktorá je členená v štruktúre: filozofia tvorby, výber z realizácií, bibliografia, dopĺňajú podstatné biografické údaje. Takúto základnú šablónu každej strany publikácie obrazovo dotvárajú osobné fotografie architektov a 3 – 4 fotografie z ich vybraných diel.

Slovenská architektúra je záslužným pokusom o zmapovanie a zviditeľnenie podstatnej časti aktuálnej architektonickej scény, ktorá publicitu tohto druhu istotne potrebuje. Hlavným prínosom je predovšetkým cenná dokumentačná a faktografická práca, ktorá v tomto prípade predstavovala zhromaždenie veľkého množstva informácií a materiálov o jednotlivých architektoch. Je základom postupného budovania  databázy a jej možného následného elektronického spracovania, ktoré sa pre túto oblasť len veľmi pomaly formuje. V tomto kontexte môžeme chápať aj výber 150 architektov. Vytvárajú základný register tvorivých osobností, ku ktorým by sa v budúcnosti priradili aj ďalší.

Slovenská architektúra je v publikácii prezentovaná prostredníctvom komplexného pohľadu na dielo jej tvorcov – architektov, na ktorých sa pri bežnej medializácii vo väčšine prípadov zabúda. V tomto smere spĺňa záslužnú  priekopnícku osvetovú úlohu s jasným cieľom – zviditeľňovať nielen slovenskú architektúru, ale aj jej tvorcov. Pevná štruktúra grafického layoutu a kvalitné knižné spracovanie prispieva k prehľadnosti, jasnej orientácii, čitateľnosti a celkovej kultivovanosti publikácie.

Doc. Ing. arch. Andrea Bacová, PhD., Fakulta architektúry STU Bratislava