Slovenské hory. Hory moje hory. The Mountains, my Mountains - Vladimír Bárta - Zaostrené na nezabudnuteľné okamihy

Zaostrené na nezabudnuteľné okamihy

Zaostrené na nezabudnuteľné okamihy

Vladimír Bárta

Slovenské hory. Hory moje hory – The Mountains, my Mountains

Slovenská Ľupča, AB Art Press 2007

Obdivovateľov slovenskej horskej prírody poteší nové knižné dielo fotografa, publicistu a vydavateľa V. Bártu. Kniha predstavuje 13 najvýznamnejších slovenských pohorí –Vysoké, Západné, Belianske a Nízke Tatry, Malú a Veľkú Fatru, Strážovské, Kremnické a Štiavnické vrchy a ďalšie horstvá prostredníctvom vyše stovky umeleckých a dokumentárnych fotografií a šestnástich lyrických príbehov, ktoré autor zažil počas potuliek po slovenských horách. V krátkych autentických záznamoch sa autor vracia k najsilnejším zážitkom, aké poskytuje len vzťah človek–príroda: Cez lavínové svahy Krížnej, Vtedy pred Michalom, Krutá noc pod Ďumbierom, Spomienka na chatu pod Chlebom. Všetky texty sú preložené aj do anglického jazyka. Jeden z Bártových horských spolupútnikov, spisovateľ Peter Holka, v úvode píše: „Vladove knihy obnažujú krajinu, zdá sa, akoby ju fotografie znovu tvorili, priblížili vnímavými očami, až sa ti chce do tej krajiny vstúpiť bosou nohou. Do krajiny vykúpanej rannou hmlou. Podmaňuje ťa melanchólia jesenného zákutia pri jazere či tamhore na holi s výraznými kontúrami pri zapadajúcom slnku. Vzápätí cítiš spupnú silu a dynamiku hornatej slovenskej krajiny...“

Autor o svojom diele prezradil: „Do slovenských vrchov  a dolín som najskôr chodieval ako turista, až neskôr aj ako fotograf. Kniha je nielen mojou fotografickou, ale aj publicistickou výpoveďou. Je návratom na známe a mnohokrát prechodné miesta v Tatrách, Malej i Veľkej Fatre, v štiavnických, Kremnických i v ďalších vrchoch. Oživuje mi nielen chvíle prežité pri čakaní na vhodný okamih, na dobré svetlo, ale aj spomienky na ľudí, ktorých som pri potulkách po slovenských horách stretával.“

Veronika Čížiková