Andrea Ševčíková
13.04.2010

Slovensko píše román. Minulosť ťa dostane - Príbehy domácich autorov

Príbehy domácich autorov

Slovensko píše román. Minulosť ťa dostane

Bratislava, Evitapress 2009

Prvý slovenský kolektívny román písaný pôvodne na internete dostal tlačenú podobu. Vlani od mája do konca septembra autori doň prispievali pokračovaniami, rozhodovali o živote románových postáv, ktorým vdýchla život napísaním prvej kapitoly editorka románu Evita Urbaníková. Hlavnými postavami sú Eva a Igor. Eva – sprievodkyňa cestovnej kancelárie, Igor – plastický chirurg, ktorý pri autonehode smrteľne zraní mladú ženu, za čo ho prepustia z práce a zamestná sa ako recepčný penziónu za minimálnu mzdu. Po čase sa v Igorovej mailovej schránke objaví ponuka na prácu v moskovskej súkromnej klinike za nadštandardný plat. Jeho minulosť nie je prekážkou. Nie je to však čistá hra, za všetkým je ruská mafia, na klinike vykonávajú nelegálne pokusy a odbery ľudských orgánov. Igor sa aj pričinením Interpolu rozhodne prácu prijať, má však podmienku, aby s ním odišla aj Eva. Zdržia ju však pracovné povinnosti a Igorovu neprítomnosť využije na pátranie po zahmlených okolnostiach jeho nehody. Na povrch sa vyplavujú nové podozrenia. Do príbehu postupne vstupujú nové postavy, Evin priateľ Peter, ktorý pracuje ako policajt a náhodou bol jedným zo zapisovateľov nehody. Pred odchodom Igorovi zverí jeho nadriadený v penzióne Brezina, že v mladosti poznal jeho matku, pomohol jej vymaniť sa spod mafiánskeho područia a mal s ňou dcéru. Bola to mladá žena, čo umrela na následky autonehody. Objasňuje mu dôvod, prečo sa neustále skrýva a  prečo vychovával jeho sestru bez matky, ktorá sa vydala za muža, čo mu umožnil vyštudovať medicínu a ochrániť ich.

Za každou kapitolou je iný autor, a tak aj príbeh dostáva nové a nové zauzlenia. V ruskej klinike Medimir očakáva Igora Barón, muž s utajovanou identitou, jeden z majiteľov kliniky a spoluúčastník Igorovej nehody. Tu však príbeh napínavo pokračuje, Igora napadne tulák a ťažko ho poraní. Po operácii ho v nemocnici navštívi neznámy muž, ktorý mu prezradí, že ho podrezal vlastný otec a ponúknutá práca v Rusku nie je len prianím jeho matky Niny. Práve ju Barón prenasledoval celé roky. Pred útekom ju ochraňoval Brezina, pretože bol presvedčený, že je otcom jej dcéry. V tom čase aj on pracoval pre Baróna, nevedel, že otcom Igorovej sestry je Barónov spoločník Alex.

Zatiaľ Sergej, ktorý pracuje pre Interpol, poskytne Eve videokazetu so záznamom Igorovej nehody. Ešte netuší, že krádež jej kabelky pripravil Peter, aby ju mohol sledovať a za kvalitné služby pre Baróna a Alexa bol povýšený. Eva sa z videokazety dozvedá, že účastníci nehody boli traja – Igor, jeho sestra Marta a Barón a presvedčí sa o falošnom Petrovom priateľstve. Brezinu odvlečú do ruskej kliniky Medimir a stáva sa nedobrovoľným darcom orgánov. Sergejovi sa podarí vkĺznuť na vlastnú päsť do utajeného pavilónu „H“ kliniky Medimir, kde nachádza dokumenty o tajných operáciách súvisiacich s transplantáciami orgánov. Pre neopatrnosť ho prekvapí Alex a začína sa súboj na život a na smrť. Po Alexovom výstrele pavilón vybuchne a s ním sa stratí väčšina usvedčujúcich dôkazov. V poslednej chvíli vtrhnú do Medimiru členovia Interpolu... Poslednú kapitolu uzatvára a  príbeh rozuzľuje Evita Urbaníková. Ako? To sa dozvie čitateľ po prečítaní 20. kapitoly.

Andrea Ševčíková