20.08.2010

Slovensko – Slovakia – Slowakei – La Slovaquie (zaujímavosti, unikáty, rarity) - Alexander Vojček – Drahoslav Machala

Alexander Vojček – Drahoslav Machala: Slovensko – Slovakia – Slowakei – La Slovaquie (zaujímavosti, unikáty, rarity)

Bratislava, Príroda 2010

Krásy, prírodné či architektonické, chodievame často hľadať za hranice v presvedčení, že svoju krajinu dobre poznáme a možno niekedy aj s pochybnosťami, či by sme ich tu doma vôbec našli... A pritom Slovensko disponuje krásnou, rozmanitou prírodou, na jeho území sa zachovalo množstvo hradov, zámkov, kostolov a iných architektonických unikátov, no akoby unikali našej pozornosti. Stačí vziať do ruky knihu autorskej dvojice Alexandra Vojčeka (fotografie) a Drahoslava Machalu (text), aby sme zistili, že náš malý záujem o domáce krásy je neopodstatnený.

Reprezentačná publikácia nás postupne po jednotlivých  krajoch a regiónoch zoznamuje so zachovanými pamätihodnosťami, ale aj prírodnými krásami. Dominuje tu pôsobivý fotografický materiál, štvorjazyčný sprievodný text (slovenčina, nemčina, angličtina, francúzština) je stručný no výstižný na to, aby priblížil históriu a hodnotu zobrazených objektov. Čitateľ si oživí spomienky na miesta, ktoré už navštívil alebo pod vplyvom knihy zatúži po tom, aby ich – príťažlivo zobrazené – uvidel naživo. Autori na úvod knihy zaradili stretnutie s krásami Bratislavy (dva hrady: Bratislavský a Devínsky, Modrý kostolík, Academia Istropolitana, Primaciálny palác, Historická budova Slovenského národného divadla, Nová budova SND, ale napríklad aj Múzeum Johanna Nepomuka Hummela...), nechýba ani budova Trnavskej univerzity, Dóm sv. Mikuláša v Trnave, Spolkový dom v Skalici či najvýznamnejšia stavba na našom území z čias veľkej Moravy Kostol sv. Margity Antiochijskej v Kopčanoch, Topoľčiansky zámok, impozantný Trenčiansky hrad, Bojnický zámok, Spišský hrad, Dóm sv. Alžbety v Košiciach, kostol sv. Kataríny v Kremnici, Oravský podzámok, menšie románske, gotické, barokové stavby, drevené kostolíky... A sú tu rovnako očarujúce početné prírodné krásy, jaskyne, štíty, skalné útesy, romantické údolia...

Turistická sezóna je v plnom prúde, prichádzajú k nám návštevníci z celého sveta, my sa takisto vydávame na cesty do zahraničia – ak chceme niekomu urobiť radosť darom poskytujúcim obrazy krás Slovenska, a tak pripomenúť našu krajinu tým, ktorí ju už navštívili alebo prilákať tých, ktorí ešte váhajú, či sa vydajú na cestu k nám, nemali by sme zabudnúť na túto publikáciu.

-ef-