30.12.2009

Slovensko z oblakov - Hrady

Slovensko z oblakov

Vydavateľstvo Dajama okrem regionálneho aspektu spracúva jednotlivé pozoruhodnosti Slovenska aj tematicky. V rámci novej edície Slovensko z oblakov pripravilo ako prvú knihu Hrady.

Vraví sa, že najkrajší pohľad je z vtáčej perspektívy. Keďže nemáme krídla, takýto zážitok si človek môže dopriať len pomocou techniky. Aké to je vidieť Slovensko z paluby malého lietadla? Práve toto sa snaží sprostredkovať autor fotografií, pilot Peter Chromek. Všetky zábery v publikácii Hrady sú založené na leteckých fotografiách. Širokej čitateľskej obci približujú najvýznamnejšie slovenské hrady. Skutočne ide o nevšedné pohľady na známe i menej známe hradné areály a zrúcaniny, na ktorých nádherne vidieť nielen vzhľad a polohu, ale aj úžasnú symbiózu s krajinným prostredím. Mnohé pohľady z oblakov sú veľkým prekvapením a zážitkom. Hoci pri niektorých človek bol už niekoľkokrát, bude chvíľu váhať nad tým, o aký hrad na fotografii ide. Pohľady z výšky sú totiž úplne iné a prekvapia aj skutočných znalcov kultúrno-historických pamiatok.

Kniha Hrady má charakter letu nad Slovenskom. Fotografie spolu s textami sú zoradené do troch kapitol – Od Dunaja k Tatrám, Na východ od Tatier a Od Muráňa k Nitre. Každý hrad je okrem hlavnej fotografie a základného textu v slovenskom a anglickom jazyku predstavený aj malými fotografickými výrezmi so slovenskými a s anglickými textami pre lepšiu orientáciu pri štúdiu leteckého pohľadu. Autor fotografií, pilot Peter Chromek, nespočetnekrát preletel krížom-krážom ponad celé Slovensko. Jeho letecké snímky vám našu krajinu priblížia inými pohľadmi než sú tie, aké vidíme zo zeme.

O hradoch už v Dajame vyšli tituly v edícii Kultúrne krásy Slovenska: Hrady – najkrajšie zrúcaniny a Hrady a zámky. Obe publikácie sú tak trošku aj turistickým sprievodcom Poskytne čitateľovi predstavu o hrade či zrúcanine prv ako ju navštívi. Každé predstavenie hradu začína opisom turistických prístupových ciest, pokračuje krátkou históriou, súčasnosťou a zaujímavosťami v jeho bezprostrednom okolí. Texty sú popretkávané povesťami, príbehmi a legendami, a, prirodzene doplnené obrázkami a mapkami.

Prezentácia knižky sa uskutoční v sobotu 7. novembra 16.00 v stánku Dajamy v hale D, č. 301 a bude spojená so žrebovaním výhercov súťaže, ktorá sa začne vo štvrtok. V spolupráci s Inchebou bude pri stánku č. 301 vystavených päť veľkých obrazov Slovenska z oblakov a súťažiaci budú hádať, o aké lokality ide. Lístky s odpoveďami hodia do pripravenej nádoby a budú čakať na sobotu, či sa na nich usmeje šťastie. Hlavnou cenou je vyhliadkový let nad Bratislavou.