Slovník koreňových morfém slovenčiny - M. Sokolová, M. Ološtiak, M. Ivanová a kol. - Skvelá práca

Skvelá práca

Skvelá práca

M. Sokolová, M. Ološtiak, M. Ivanová a kol.

Slovník koreňových morfém slovenčiny

Prešov, Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove 2005

Publikácia je dôstojným a zároveň hodnotným vyústením desaťročného vedeckého výskumu, venovaného morfematickej štruktúre slovenčiny. Ide v poradí o druhú, významnú lingvistickú prácu výrazne morfematicko-derivačného charakteru pôvodného autorského kolektívu Morfematického slovníka slovenčiny (1999) v zložení M. Sokolová, G. Moško, F. Šimon, V. Benko, rozšíreného o štyroch nových členov pracovného tímu (B. Czéreová, M. Ivanová, M. Ološtiak, K. Vužňáková).

Východiskovými, opornými piliermi slovníka sú abecedne usporiadané súbory koreňových morfém, ktoré poskytli autorom širokú škálu bádateľských možností. Tvorcovia zoskupovaním koreňových radixov a ich variantov do súborov, ako aj ich adekvátnym usporiadaním v rámci slovotvorných hniezd akoby „z každej strany“ opätovne potvrdzovali nesporný slovotvorný potenciál slovenského jazyka.

V analyzovanom, slovotvorne i morfematicky spracovanom materiáli (takmer 67 000 lexikálnych jednotiek) sa dá, aj napriek technicky náročnému spracovaniu, relatívne jednoducho orientovať podľa dôkladne premyslených a následne stanovených grafických prostriedkov. Každý, kto si pozorne preštuduje manuál slovníka (I. časť), môže „poľahky surfovať“ súbormi koreňových morfém všeobecných mien, vlastných mien a neplnovýznamových slov. Dozvie sa, aké sú slovotvorné vzťahy medzi slovami, koľkostupňová a koľkonásobná je motivácia, aké slovotvorné rady a paradigmy vytvárajú slovotvorné hniezdo, či a do akej miery sa súbor koreňov prekrýva so slovotvornými hniezdami. Aj keď autori sami upozorňujú na úskalia, s ktorými sa „pasovali“ počas koncipovania slovníka (stanovenie hranice medzi diachróniou a synchróniou, medzi polysémiou a homonymiou koreňových morfém), nazdávam sa, že množstvo určovaných parametrov, ktoré sa zo slovníka dajú „vyčítať“, sa im podarilo v snahe „zosystematizovať systém“ rozsegmentovaných jednotiek prehľadne zhierarchizovať a adekvátnym spôsobom zaznačiť.

Skvelá práca, ktorú autorský kolektív predostrel lingvistickej obci, poukazuje predovšetkým na symetriu a asymetriu medzi morfematickou a derivačnou štruktúrou. Je inšpirujúcim zdrojom nielen pre morfológov, derivatológov, ale aj pre fonológov, etymológov, jednoducho pre všetkých, ktorým „učarila“ hĺbková analýza jazykového systému.

Iveta Bónová