Jana Sokolová
13.12.2016

Smith & Wesson - Alessandro Baricco

Preklad František Hruška
Vydavateľstvo Slovart 2015

Spisovateľ, filozof a esejista Alessandro Baricco (1958) momentálne patrí  k najprekladanejším a najpopulárnejším talianskym autorom. Vo svojom najnovšom diele Smith & Wesson potvrdzuje, že nie je len zdatným románopiscom, ale aj výborným súčasným dramatikom.

Názov jeho najnovšej divadelnej hry je identický so značkou najväčšieho amerického výrobcu ručných zbraní, a aj keď sa nás autor snaží presvedčiť, že ide o náhodu, v texte je možné nájsť istú súvislosť.

Dej hry je situovaný do roku 1902 a jeho hlavnými aktérmi sú Tom Smith a Jerry Wesson, ktorí sa venujú pomerne bizarným povolaniam. Prvý hrdina na základe štatistických údajov, ktoré získava zo spomienok oslovených ľudí, predpovedá počasie a druhý vyťahuje mŕtvoly samovrahov z Niagarských vodopádov. Aktívny podnet do ich prázdneho života prináša mladá novinárka Rachel Greenová. Tá je odhodlaná vytvoriť strhujúcu reportáž a splniť si sen o písaní. Reportážnym námetom sa má stať vopred zinscenovaná udalosť – skok v sude do Niagarských vodopádov. Keďže nenájde nikoho, kto by tento šialený kúsok uskutočnil, odhodlá sa ho zreal izovať sama. Úlohou vynálezcu Smitha je zostrojiť originálny sud a rybár Wesson ho má na správnom mieste vyloviť.

V útlej dvojdejstvovej hre má významnú úlohu tempo. Jednotlivé výstupy autor označuje prostredníctvom hudobnej terminológie (allegro, andante allegro, nokturno v tempe largo…), čím približuje atmosféru diania na javisku. Zároveň citlivo vstupuje do hry prostredníctvom scénických poznámok, ktoré majú odporúčací charakter.

Baricco sa v diele prezentuje ako majster rozhovoru, keď pomerne vážne konanie postáv odľahčuje prostredníctvom dynamického dialógu. Rovnako dômyselne uplatňuje žáner denníkových zápiskov a monologickú formu, ktorá v závere zohráva kľúčovú úlohu. Hra otvára priestor na úvahy o existencii človeka vo svete. Odkazuje na dôležitosť aktívneho prístupu k bytiu prostredníctvom osobitostí jednotlivca a intenzívnym prežívaním obyčajných, každodenných maličkostí.   Smith & Wesson aj napriek ukotveniu deja do obdobia raného 20. storočia predstavuje moderným umeleckým stvárnením súčasnú divadelnú hru bez patetických nánosov, ktorá sa dotkne čitateľa.