Ľubomíra Šimeková
30.05.2013

Smrť v oblakoch - Agatha Christie

Smrť v oblakoch

Preklad Dušan Janák
Slovenský spisovateľ 2013

Kráľovná anglickej detektívky Agatha Christie nám opäť pripravila čítanie plné napätia a prekvapivých rozuzlení. O tom, že smrť môže prísť vo vlaku, nás už presvedčila v skvelých detektívnych románoch, ako Vražda v Orient exprese, Záhada modrého vlaku či Vlak z Paddingtonu,
vraždu na lodi zasa popísala v  knihe Smrť na Níle a tentoraz prichádza so Smrťou v obla­koch. V lietadle, v  malom uzavretom priestore niekde nad L a ma n šsk ý m prielivom na linke z  Paríža do anglického Croydonu, bola zavraždená žena. Vrahom musel byť nevyhnutne niekto z cestujúcich. Dôkazy sú nezvratné: fúkačka, akú používajú niektoré domorodé kmene, otrávený šíp nájdený na podlahe lietadla, rana po vpichu na krku obete. Spôsob vykonania vraždy svedčí o veľkej odvahe páchateľa, pretože prakticky pred očami desiatich (so stevardmi dvanástich) cestujúcich si musel priložiť k perám fúkačku a vyslať vražedný šíp… A navyše, inkriminovaná fúkačka sa nájde pod sedadlom známeho belgického detektíva, a tak sa sám veľký Hercule Poirot stáva jedným z hlavných podozrivých. Zavraždenou bola madame Giselle, úžerníčka profitujúca zo slabostí svojich klientov, preto zo zločinu mohli mať prospech viacerí. Záhadná smrť sa stáva veľkou výzvou pre Poirota, ktorý svojím perfekcionizmom výrazne pomáha vyšetrovaciemu tímu odhaliť vraha. Je možné, aby si nikto z dvanástich svedkov na palube lietadla nevšimol šíp vystrelený z fúkačky? Aký význam zohrala osa poletujúca v lietadle? Pomôže vyšetrovateľom zoznam vecí, ktoré mali cestujúci pri sebe, usvedčiť vraha? Kto mal najväčší záujem na smrti starej dámy? Verím, že milovníci detektívnych príbehov si prídu na svoje a pri čítaní tejto knihy sa budú „vznášať v oblakoch“.