Smrteľné choroby - Nick Arnold - S vtipom je svet láskavejší

S vtipom je svet láskavejší

Nick Arnold

Smrteľné choroby

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2007

Preklad Katarína Škorupová

Na každú publikáciu z edície Príšerná veda jej priaznivci už netrpezlivo čakajú. Vstup do  školského roka im uľahčia dva nové tituly s typickou úpravou s komiksovými ilustráciami. Táto zábavná metóda využívajúca okrem recesie aj čierny humor v mnohých prípadoch umožní nielen lepšie pochopiť zložité prírodné, fyziologické, chemické a iné procesy, ale aj si ich natrvalo zapamätať. Autori sa ,,rýpu“ v smrteľných chorobách bez chirurgických rukavičiek, čomu zodpovedá aj ich slovník. Keďže k smrteľným chorobám patria aj také odporné a príšerné veci, ako sú hnis, sople či vredy, fanúšikovia už vedia, že pri vstupe do laboratória Príšernej vedy treba mať okrem zmyslu pre humor aj dosť silný žalúdok. Nemožno sa čudovať, že od čitateľa sa vyžaduje hrdinský postoj, veď hrdinami tejto knihy sú ,,zverské baktérie“, ,,zákerné vírusy“, ,,besniaci mor“, ,,nemilosrdná cholera“ či ,,žltá smrť“. Hrôzy, čo spôsobili ľudstvu smrtiace baktérie či uštipnutia komárom Aedes, by si nevedel lepšie predstaviť ako takýmto hororovým podaním. Kým vedci odhalili pôvodcu žltej horúčky, komára Aedes, mnohí z nich sami doplatili životom na svoje pokusy, nehovoriac o miliónoch obetí v Amerike, Karibiku a Európe. Dokonca komáre znemožnili Francúzom dobudovať roku 1880 Panamský prieplav, pretože na ich uštipnutie ochorelo na žltú zimnicu a zomrelo 52 816 robotníkov. V budovaní kanála pokračovali Američania roku 1904, najskôr však poliali olejom a vypálili všetky kroviny na území, kde mali kopať, až tak sa im podarilo roku 1913 kanál dokončiť.