Daniel Hevier ml.
30.08.2013

Smrteľný chaos - Matt Dickinson

Preklad Oľga Kralovičová
Fortuna Libri 2012

Na začiatku bol malý motýľ. Krásny vo svojej krehkosti a zraniteľnosti. Taký, ako je život sám. Nežný, zamatový sen sa však v priebehu chvíľky zmení na nočnú moru s desivým koncom. Jedna udalosť ovplyvní desiatky ďalších. Dynamika ľudského života závisí od rôznych okolností, ktoré nie sú dlhodobo predpovedateľné. Vesmír ani samotný život nie sú ovládateľné a ťažko definovateľný osud nášho bytia je, takpovediac, vo hviezdach.

Spisovateľa a filmára Matta Dickinsona fascinuje teória chaosu. Považuje ju za príťažlivý jav, bez ktorého by bol vesmír nudným miestom s vopred určeným osudom každého človeka. Preto sa beletristicky zaoberá metaforickým pojmom efekt motýlích krídel, keď maličký pohyb jednej udalosti spustí nekontrolovateľnú lavínu. V knihe Smrteľný chaos je to králik, ktorého splašený beh vyvolá ďalšie dianie smerujúce k veľkej tragédii. Afrika, Veľká Británia, Moskva, Washington aj Mount Everest. Kniha rozpráva paralelné príbehy niekoľkých postáv na niekoľkých miestach, ktorých dej splynie do špirály celistvého osudu. Dej je zaujímavo rozčlenený, periodickou symetriou posúva príbeh až do strhujúceho finále. Dickinson si podľa vlastných slov pred písaním knihy vypracoval zložitý plán rozvrstvenia zápletky, vďaka čomu sa vedel elegantne pohybovať v labyrinte osudov. Mnohé situácie z knižného príbehu sú inšpirované jeho osobným životom, príhodami, ktoré zažil pri filmovaní cestopisov, a ľuďmi, ktorých stretol v zabudnutých kútoch našej planéty. Aj jeho spisovateľské skúsenosti sú ovplyvnené teóriou chaosu, keďže bez povestného „motýlieho trepotu“ by sa nevyskytol práve na danom mieste či nestretol svoje literárne predlohy. Po prečítaní knihy si uvedomíme pravdivé, no kruté konštatovanie, že udalosti v našom živote sa nedajú predvídať a len málokedy ich môžeme ovplyvniť.