Marta Fülöpová
13.12.2016

Som mama - Kristína Farkašová

Jednou zo známych slovenských matiek je herečka, moderátorka a navrhovateľka pásikavých tričiek Kristína Farkašová. Jej kniha Som mama (Ikar 2015) vznikla na základe blogu, v ktorom opisovala svoje skúsenosti matky dvojičiek, nazývaných knedle, a ktorý mal medzi čitateľ(ka)mi veľký úspech. Napriek tomu sa ukazuje, že čo funguje na úrovni blogu, nemusí nevyhnutne fungovať aj na úrovni knihy. Prečítať si na nete nejakú vtipnú príhodu, trefný názor na isté veci súvisiace s materstvom je jedna vec. Na úrovni knihy však neexistuje časový odstup medzi jednotlivými pasážami. Takže dobrá rada: nečítať na jeden hlt. Pobaví v malých dávkach. Kniha je naozaj určená mamám, ktoré nestíhajú a majú čas iba na pár riadkov medzi obl iekaním, kŕmením, prechádzkami, vyberaním dieťaťa / biel izne z práčky a podobnými záležitosťami.

Kniha prináša nesmierne vtipné epizódy zo života dvojičiek a veľmi osobité, sarkastické videnie sveta ich matky. Dvojičky „knedle“ síce vyrastajú, no pri čítaní mi chýbal proces autorky ako mamy – teda posun a vývin, ako sa žena stáva matkou. Avšak veľký nadhľad,láska k deťom a slušná dávka sarkazmu aj (seba)irónie patria k neprehliadnuteľným kladom knihy. Autentickosť si autorka zachováva, je vierohodná, jej vtipné opisy pôsobia úprimne, jednoducho jej uverím, že sa dokáže dívať na svet svojsky, s humorom a láskyplne. Veľmi som oceňovala, že sa nevyhla ani tienistým stránkam materstva a opísala aj utrpenie a strach, ktorý prežívala pri narodení dvojičiek. Bolesť dáva jej smiechu hĺbku.

Silnou stránkou knihy je jej vyhotovenie, tvrdá väzba, šité strany z hrubého papiera, typ písma podobný strojopisu spolu vytvárajú zväzok, ktorý je veľmi príťažlivý (daňou za to je nepoddajný chrbát knihy). Vizuálnu stránku knihy dotvárajú milé kresby autorkinho otca Borisa Farkaša, hojne používané pásiky, ktoré v spojení s kresbami detí silne evokujú Pipi Dlhú Pančuchu, dievča silné, nepoddajné, samostatné a dobrodružné, akými sú bezpochyby aj Kristína a jej deti. Minimálne v knihe. Potešia aj vtipné tetovačky zaradené do knihy s nápismi „dlhodobo nespím“, „nie, nie som tučná, som tehotná“, „ňuňuňu“.