Sprisahanie v Ríme - Richard Blake - Letný oddych s napätím a dobrodružstvom

Letný oddych s napätím a dobrodružstvom

Richard Blake

Sprisahanie v Ríme

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2010

Preklad Marián Pochylý

Roku 608 na juhovýchode dnešného Anglicka pracuje mladý Sas Aelric ako tlmočník Maximina, kňaza z Ravenny. Vo voľnom čase súloží s Edwinou, dcérou miestneho panovníka Aethelberta. Keď jeho vzťah odhalia, odsúdia ho na smrť, pred katom ho zachráni Maximin, s ktorým sa ale musí vydať na cestu do Ríma. Duchovný odtiaľ plánuje priniesť knihy potrebné na vzdelanie krajiny. Tesne pred hradbami Večného mesta sa dostanú do potýčky. Vyviaznu, ba dokonca získajú nemalú sumu peňazí, relikviár, no najmä listiny. Záležitosti sa začnú zamotávať v okamihu, keď pri stĺpe s vyobrazením úradujúceho panovníka Byzancie, Foka, nájdu mŕtve Maximinovo telo. Aelric prisahá pomstu. Začína pátrať, pričom sa postupne zoznamuje s mestom. Pokračuje v úlohe, kvôli ktorej s mníchom prišli – riadi prepisovanie vybraných kníh, spolu s vyslancom Etiópie sa zahĺbi do machinácií na burze; ako spoločník aristokrata Lucia nahliadne do zákulisia dávnych obradov a po prvýkrát v živote vidí papyrus

No a predovšetkým... Lúštenie tajomstva listín si vychutnajte sami. Knižka tvorí prvú časť trilógie prepojenej postavou rozprávača. Avizované názvy Teror v Konštantínopole a Krv v Carihrade jasne dávajú najavo, že priaznivci akčných trilerov v historických kulisách sa majú na čo tešiť, fanúšikov historických románov ale nepochybne uvedie do pomykova vysoká dávka ,,aktualizácie”. Aelricov bojovne ladený ateizmus je v siedmom storočí n. l. nanajvýš nepravdepodobný. Správanie hrdinu, v zrejmej snahe autora priblížiť sa skúsenostnému obzoru moderného čitateľa, evokuje skôr psychologický profil šikovného a výkonného manažéra dnešných dní.