Martin Jadranský
11.01.2012

Stabilita Republiky - Martin Furmaník - Sympatický pokus o reflexiu

Sympatický pokus o reflexiu

Spišská Nová Ves, Vlastným nákladom 2011

Hoci v čase písania týchto riadkov to u nás – teda myslím tým teraz politickú situáciu – vyzerá kadejako, stabilita republiky je vážna vec. A vždy bude, kým ľudia budú ochotní hľadať rôzne aktuálne riešenia a či „subsystémy“ systému tak, aby zmysluplne fungoval. „Fachčil“, povedal by Isla Dovan povaľač a „pracoval“, povedal by ten istý Isla, ale už ako člen parlamentu Republiky.

Tento politický „exkurz“ na úvod našej recenzie – knihy o príbehu človeka, ktorý sa k moci a k peniazom dostal ako slepé kura k zrnu – nie je samoúčelný. Ocitli sme sa ním totiž priamo na autorom načrtnutom „hracom poli“ a zároveň si vytvorili priestor na vlastné manévrovanie. Také blízke politike, no, žiaľ, (zatiaľ) vzdialené spisovateľovi Martinovi Furmaníkovi. Chcem tým poukázať na to, že Furmaník chce i vie, ale spôsobom blízkym začiatočníkom – nevydrží! A chcem tým povedať a zdôrazniť aj to, že nemusí. Ešte netreba, niet sa kam ponáhľať, treba trpezlivo zrieť! Písať. A čítať, aj teóriu!, a písať... Začítal som sa do Furmaníkovej knižnej prvotiny a po niekoľkých stranách som si musel odskočiť. Teda, na jeho webovú stránku a blog. Tam je zreteľné, že autor je skúsený bloger a začínajúci literát, ktorý dokáže písaným slovom vyjadriť to, čo vyjadriť chce, vie myšlienku a slovo ohýbať. Nie však vždy do požadovaných uhlov: „mäknú“ vo fabulácii epizód, príbeh ich až spravodajsky splošťuje, dialógy zlacnievajú, ba kriví ich gramatika... Opäť je všetko spomenuté „vecou“ skúsenosti, dobre mienenej rady starších a schopnosti obrátiť ju na obraz svojej autorskej výpovede. So všetkou prajnosťou voči Furmaníkovi, ktorý sa na svojom blogu úprimne a sympaticky priznáva: „Baví ma písať a rád by som sa preto podelil so svojou tvorbou aj s vami...“ Jeho debut – hoci je tak nešťastne „oreklamovaný“ – nie je politickou satirou. A (zatiaľ) ani skvelou. Je sympatickým pokusom o literárnu reflexiu doby, preneseným do podobenstva Republiky, ktorá je „súčasnému Slovákovi vzdialená len zdanlivo“. S touto časťou reklamy súhlasím. A teším sa na ďalšiu Furmaníkovu knihu, ktorá pôjde určite ďalej. Ba vlastne vyššie a bude stabilnejšia. Autor také predpoklady a určite aj ambície má.