Recenzia
Veronika Košičiarová
21.03.2019

Šťastnejší už nebudeme

Poznáme dva druhy rodín – šťastné a tie nešťastné. Merlosovci rozhodne patria do druhej kategórie. Hlava rodiny David okrem alkoholu obľubuje topiť mravce, jeho žena Eleanor hltá antidepresíva ako lentilky a ich päťročný synček Patrick sa vyhýba otcovi ako čert krížu.

Kniha Nerieš to je prvý diel románovej pentalógie z pera britského autora Edwarda St. Aubyna, ktorá mu zaručila medzinárodný úspech a mnohé ocenenia. Štvrtý diel série bol dokonca nominovaný na Man Bookerovu cenu za rok 2006.

Východisko prvého románu je pritom veľmi jednoduché. Dej sa odohráva počas jedného dňa na rodinnom zámočku v južnom Francúzsku. Rodina sa pripravuje na príchod hostí. V tento nádherný slnečný deň sa Patrickovi prihodí niečo strašné a táto tragédia ho navždy zmení.

St. Aubyn svoj román vsadil do prostredia anglickej aristokracie, avšak žiadne ilúzie o nej nemá. Jeho postavy sú nepríjemní a namyslení ľudia, ktorí majú priveľa času a peňazí. Rozhodne osoby, ktoré by ste nechceli stretnúť. Napriek tomu je každá z postáv iná. Hlavnými ťahúňmi románu sú ich povahy a názory.

Nerieš to je majstrovsky napísaný román, ktorý ohúri čitateľa už na prvých stranách. St. Aubyn vytvoril komplexné postavy, ktorých povahy čitateľ spoznáva cez dialógy, vnútorné monológy a ich konanie. Autor čitateľovi nehovorí, aké postavy vlastne sú, ale čitateľovi ako nezúčastnenému pozorovateľovi umožňuje vytvoriť si na ne vlastný názor. Ten chápe, že večná podráždenosť Davida Melrosa je zapríčinená mnohými životnými sklamaniami, a tiež nemôže poprieť, že ubližovanie a ponižovanie druhých – hlavne jeho manželky – ho neskutočne teší. Naopak, Eleanor vlastne ani nie je zlá, iba veľmi naivná a svoje nešťastie sa snaží zmierniť liekmi a vypisovaním šekov pre detské charity, pričom vlastné dieťa od seba odháňa.

Autor nám predkladá príbeh zo sveta, do ktorého zrejme ťažko zavítame, ale po bližšej inšpekcii zistíme, že sa od hlavných aktérov ani veľmi neodlišujeme. Všetci predsa máme svoje problémy a zoznam životných sklamaní.

Každá kapitola je napísaná očami inej postavy. Ich postrehy a komentáre sú zábavné a prakticky bezchybné, ale keď príde na kapitoly písané z pohľadu päťročného Patricka, čitateľ nadobudne pocit, že ich rozpráva oveľa staršia postava. St. Aubynovi sa nepodarilo zachytiť detskú naivnosť. Kľúčová scéna celého románu je akási chladná a odťažitá, aj keď je strašná sama osebe, chýba jej emocionálna precítenosť dieťaťa.

Napriek tomuto nedostatku je román napísaný vynikajúco. Merlosovská vila je toxickým prostredím. Pohybujú sa v ňom pokrivené postavičky, ktoré nedokážu nájsť zmysel svojich životov a z nudy ubližujú sebe i celému okoliu.

Nemenej zaujímavé sú aj postavy návštevníkov, ktoré čitateľovi pomáhajú dotvoriť si obraz klanu Merlosovcov. Stretneme samozvaného intelektuála Victora a jeho rozvážnu manželku Anne, namysleného elegána Nicolasa a jeho mladú americkú milenku Bridget, ktorá neváha flirtovať s každým chlapom v okolí.

Román Nerieš to – a pravdepodobne aj zvyšok pentalógie – skúma, ako nás formujú zážitky z detstva a vzťahy v rodine. Napriek tomu, že príbeh je zasadený do prostredia aristokracie, čitateľ sa ľahko môže stotožniť s postavami cez rôzne situácie, akou je večera s rodinou a známymi, kde sa prevalia rôzne problémy.

Okrem výborne zvládnutých charakterovo pestrých postáv, zábavných dialógov a živo opísaných scén, ktoré sa čitateľovi vryjú do pamäti, slovenská edícia disponuje ešte jedným plusom, a to skvelým prekladom Milana Kopeckého.

Edward St. Aubyn nám ponúka náhľad do dekadentného života aristokracie, v ktorom sa z krutosti stáva zábava, no napriek tomu sa v ňom nájde dostatok miesta aj pre veľkú dávku ľudskosti.