27.05.2008

Staviteľ. Príbeh o Daidalovi - Drago Jančar

Drago Jančar

Staviteľ. Príbeh o Daidalovi

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2007

Preklad Svetlana Kmecová

Mýtický človek si nekladie otázky, lebo odpovede sú dané už vopred. Do takéhoto bezmyšlienkovitého prijímania toho, čo je, aj čo prichádza, zasadzuje svoj mýtický príbeh o modernom Daidalovi súčasný úspešný slovinský spisovateľ, dramatik, esejista a publicista Drago Jančar (nar. 1948). Už v mladosti sa politicky angažoval ako novinár proti komunistickému režimu v Juhoslávii, za čo si vyslúžil pobyt vo väzení a prenasledovanie. V 80. rokoch sa dostal do povedomia románmi a hrami, jeho diela boli preložené do 18 jazykov. Jančar sa v románovej tvorbe najčastejšie venuje konfliktu silnej osobnosti, ktorá má odvahu vzoprieť sa represívnym inštitúciám, ako  väzenie, vojenské baraky či psychiatrická liečebňa. Podobný postoj uplatnil aj v najnovšom románe Staviteľ. Jeho protagonista Pavel Areh, bývalý politický väzeň a za vojny zajatec dostane za úlohu vybudovať v povojnovej Juhoslávii ovládanej komunistami väzenie pre nepriateľov nového režimu. Hoci Pavel sníval o kariére sochára, životné cesty ho priviedli k vybudovaniu väzenia. Podobne ako mýtický umelec Daidalos aj on stavia väzenie na spôsob labyrintu. Budova nemá okná a Pavel vymýšľa dômyselné konštrukčné riešenia, aby väzni nemohli medzi sebou nijako komunikovať. Postupne si čoraz jasnejšie začína uvedomovať, že stavia novodobú mučiareň. Mýtická doba, ako Jančar charakterizuje obdobie budovania socializmu v Juhoslávii, je mimoriadne rýchla a mimoriadne šlendriánska. Pavel sa svojimi nonkonformnými názormi čoraz viac dostáva do konfliktu s novou byrokratickou mašinériou. Keď sa zrúti časť väzenského múru, ocitne sa za múrmi väznice, ktorú sám navrhol. Po prepustení na slobodu pochopil, že labyrint nepostavil len on, ale slepá aj oddanosť mýtickým chiméram ľudí navôkol ochotných prisluhovať Minosovi – Titovi. Spoločenské vzťahy boli tým nepreniknuteľným labyrintom. Pavlov otec, bývalý partizán, prežil utrpenie koncentračného tábora, preto zvyšok života zväčša mlčal. Synovi však vždy pripomínal, že tam, kde vládnu hrdinovia a polobohovia podobní tým starogréckym, je aj utrpenie, každý má svoju tehlu vo väzení. Román Staviteľ vykresľuje mýtické obdobie, ktoré je najmä strednej a staršej generácii dôverne známe. Jančar však svojím umeleckým opisom nepranieruje len pomerne nedávne obdobie: Koleso dejín sa otáča, problémy sa stále  opakujú a človek sa nevie poučiť z minulosti.

Richard Cedzo