Jana Túry Kopčová
11.06.2014

Sto mien - Cecelia Ahern

Preklad Miriam Ghaniová
Vydavateľstvo Slovart 2013

Írska spisovateľka Cecelia Ahern nie je v literárnom svete nováčikom. Uznanie si zaslúžila už ako dvadsaťjedenročná románom P. S. Milujem Ťa, ktorý sa v knižnej aj filmovej verzii stal bestsellerom. Slovenským čitateľom titul sprístupnilo Vydavateľstvo Slovart, ako aj jej najnovší román Sto mien. Autorka opäť siahla po zaujímavom a pomerne inovatívnom motíve. Ale najprv stručne k obsahu. Hlavná postava – novinárka Kitty Loganová – spracovala reportáž, ktorá však nebola pravdivá. Následky sú devastačné nielen pre hlavného aktéra reportáže, ale aj pre novinársku kariéru Kitty. K tomu všetkému jej zomiera najlepšia priateľka a zároveň šéfka Constance. Tá jej odovzdá tajomný zoznam tvoriaci sto mien. Na základe nich má Kitty napísať článok svojho života, ktorý odstráni škvrny na jej kariére.

A od tohto okamihu začína fascinujúca cesta hlavnej hrdinky, ale tiež čitateľa. Spoločne spoznávajú neobyčajné príbehy na prvý pohľad obyčajných ľudí. Stretávame sa s Evou Wuovou ponúkajúcou exkluzívne darčeky šité na mieru klienta, staručkú Bridget Murphyovú, ktorá sa vydá za najväčším dobrodružstvom svojho života, pred svetom sa skrývajúcu Ambrose Nolanovú či tajomného Archieho Hamiltona s darom čítať ľuďom myšlienky... A to je len malá časť z osudov... Ľahko plynúci dej plný napínavých momentov núti čitateľa pokračovať v pátraní po tajomstvách všetkých postáv. Pretože práve o nich Sto mien je. O tajomstvách, ktoré protagonisti skrývajú, a o strachu z ich odhalenia. Každý z nich si nesie svoj kríž, dôsledne ho skrývajúc pred okolitým svetom. Autorka použije postavu novinárky na ich postupné odkrývanie a práve pri pátraní a riešení problémov ostatných Kitty nechtiac odhaľuje aj svojich vlastných démonov.

Silnou stránkou kníh Cecelie Ahernovej je príbeh. Originálny, pútavý a opäť ideálny na sfilmovanie. Onedlho budeme mať možnosť vidieť aj sfilmovanú verziu knihy S láskou, Rose (Love, Rosie) s Lily Collins a Samom Claflinom v hlavných úlohách. Vydavateľstvo Slovart knihu plánuje uviesť na knižný trh už v máji. Treba veriť, že bude postupne vydávať aj ďalšie knihy tejto írskej spisovateľky, pretože stoja za prečítanie.