28.06.2012

Strach múdreho muža - Patrick Rothfuss - Skvelo rozohraná partia

Skvelo rozohraná partia

Bratislava, Ikar 2012
P
reklad Michal jedinák

O významných odborníkoch sa hovorieva, že vyryli hlbokú brázdu vo svojom „fachu“. Patrick Rothfuss však v rámci literárneho žánru fantasy hneď svojím pr v ým románom Meno vetra (2007, v slovenčine 2008) vyhĺbil menší kráter. Okrem obrovskej popularity medzi čitateľmi získal v USA aj niekoľko literárnych ocenení. Na celom svete je momentálne k dispozícii 52 vydaní tejto knihy v rozličných jazykoch.

Rothfuss, podobne ako iní majstri tohto žánru, napríklad Tolkien či Pratchett, pre svoj príbeh vytvoril osobitý svet so špecifickými zákonitosťami a  nadprirodzenými možnosťami, ktoré čitateľovi prezentuje rafinovaným spôsobom. Jeho „literárne puzzle“ má množstvo dielikov, ktoré odhaľuje tak, aby neustále udržiaval dramatické napätie. Dômyselne sa tu striedajú dve rozprávačské línie, keďže hlavný hrdina Kvothe rozpráva svoj životný príbeh Kronikárovi, ktorý ho v hostinci Míľnik zvláštnym šifrovaným písmom zapisuje. Kvothe si na svoju spoveď vyhradil tri dni, preto má Meno vetra podtitul Príbeh kráľovraha: Deň prvý. V prvý deň sa toho v hostinci aj okolo neho zomelie trochu priveľa a Kvothe si postupne spomína na detstvo v kočovnej spoločnosti, vyvraždenie všetkých, ktorí mu boli blízki, na trápenie v uliciach Tarbeanu až po šesť rán bičom na univerzitnom nádvorí. Áno, dá sa to povedať aj takto zjednodušujúco, Rothfuss nám to však ponúkol na 640 stranách plných napätia, tajomna a mágie, vyostrených emócií, ale aj humoru, chytráctva či dôvtipu.

Druhý diel (a  zároveň aj deň) Strach múdreho muža u  nás vyšiel koncom apríla, zhruba rok po pôvodine, čo je vzhľadom na rozsah slušný výkon. Je totiž takmer o tretinu dlhší než prvý, ale aj týchto 840 strán sa čitateľovi „minie“ až priveľmi rýchlo. Michal Jedinák opäť výborne zvládol nástrahy náročného textu, takže slovenskí čitatelia neprídu o pôvaby Rothfussovho vycibreného štýlu.

Pri knihách tohto typu sa naozaj nepatrí prezrádzať detaily, povedzme teda len toľko, že Kvothe na istý čas opustí milovanú univerzitu a  zmeria si sily s  bandou hrdlorezov,  s  bájnou Felurian, s ademskými bojovníčkami… a napokon sa znova ocitne vo svojej podkrovnej izbičke. V hostinci Míľnik sa medzičasom takisto udejú pračudesné veci, takže na rozuzlenie tejto veľkoryso rozohranej partie budú Kvotheovi fanúšikovia určite netrpezlivo čakať.